Att ge bort företagsgåvor är ett av de äldsta och mest effektiva sätten att visa uppskattning för sina kunder, partners, anställda och chefer.
Dock finns det en hel del att ha i åtanke när det kommer till den traditionen.
Vem är mottagaren?
Kommer gåvan att vara lämplig?
Vad har den för mervärde?
Här kommer ett par saker att ha i åtanke när du ger bort företagsgåvor!

Lämplighet

Din gåva bör vara lämplig för mottagaren och för tillfället.
Till exempel så ges många företagsgåvor bort runt julen, men det är möjligt att mottagarna inte firar jul eller inte är kristna, eller religiösa över huvud taget.
Därför bör gåvan inte vara alltför specifik.

Timing

Det är även viktigt att undvika att skicka gåvor vid olämpliga tidpunkter.
Till exempel bör du inte skicka en gåva till en kund eller leverantör när du jobbar på att slutföra en överenskommelse.
Gåvan bör vara ett tecken på tacksamhet, inte ett incitament att samarbeta med dig!

Personligt

Vem ska få gåvan?
Är det en kvinna eller en man?
Är de unga, vuxna eller äldre?
Vad har de för fritidsintressen?
Företagsgåvor bör vara så personliga (och skräddarsydda) som möjligt.
Generiska presenter kan få mottagaren att tro att du inte bryr dig tillräckligt mycket om dem.
Så lägg lite extra tid på att tänka på saken!

Tänk dig att du är mottagaren

Det kan hjälpa dig att välja ut bättre företagsgåvor.
Innan du skickar en gåva, fråga: hur skulle jag känna om jag fick den här gåvan?
Ge alltid bort användbara saker!
Om du inte gör det kan du skapa helt motsatt reaktion än vad du hoppades på.
Ge bort något som påminner om ditt bolag – på ett bra sätt – och som är minnesvärt!

Tänk på presentationen

Som namnet antyder så är en företagsgåva en gåva.
Därför är presentationen av den nästan lika viktig som själva gåvan.
Ta chansen att slå in gåvan med bolagets egna papper eller tryckta band med din logga.
Du behöver inte ha loggor på allt – det här är inte en reklamprodukt – men missa inte heller chansen att göra lite reklam för bolaget!

Överdriv inte

Ge inte bort för dyra företagsgåvor.
Använd förnuftet: det är en gåva, inte en muta!
Dessutom kan mottagaren känna sig generad om de inte har köpt något till dig – eller till och med känna sig tvingade att köpa något dyrt till dig för att kompensera för det.
Dessutom har många länder och organisationer gränser för högsta värde som tillåts för företagsgåvor.
Se till att du vet vad som gäller för företagsgåvor i det aktuella landet innan du gör ett köp.
Under våren 2016 så blev till exempel en tysk lärare tvungen att betala en bot på 4 000 € för att ha tagit emot en dyr gåva – en skulptur värd cirka 200 € – från en av sina gymnasieelever.

I slutändan så handlar det oftast inte om pengar: en genomtänkt gåva med en personlig touch ger mottagaren ett bättre – och mer långlivat – intryck än en present som bara är dyr!

BONUS: Ge inte bort pengar

Det gör man bara inte.
PS: Behöver du fler idéer om unika företagsgåvor? Se våra topp 10 här!