Hur säkerställer du att kunder inte bara köper något eller köper tjänster, utan också återkommer som kund hos ditt företag? Genom att erbjuda bra service! Om du går den extra milen är chansen stor att din kund kommer ihåg detta till sitt nästa köp. Att ge utmärkt kundservice skiljer dig från dina konkurrenter. Med detta kan du verkligen göra skillnad. Det finns flera smarta sätt som du kan ge extra bra kundservice på. I den här artikeln listar vi dem.
1. Lär känna din kund
Det första steget till bra kundservice är att lära känna din kund. Vad behöver dina kunder? Vilka sätt föredrar de att kommunicera på? Vilka är de vanligaste frågorna om dina produkter eller tjänster? Det kan du ta reda på genom att intervjua ett antal (potentiella) kunder och göra upp en profil på den ideala kunden, så kallade ’buyer personas’. Denna profil ligger till grund för dina marknadsförings- och kommunikationsaktiviteter och därmed även för hur du kommer att organisera din kundservice.
2. Säkerställ bra mottagning
När det kommer till bra service handlar det inte bara om bra service i efterhand eller eftermarknad, utan detta börjar med ett bra mottagande. Har du en butik eller en kontorsbyggnad dit du har (potentiella) kunder på besök? Se sedan till att han eller hon är varmt välkommen. Bjud dem på en kopp kaffe eller te i en tryckt mugg med din logga på och ställ ut en skål med godis vid disken. På så sätt kommer ditt varumärke omedelbart att komma ihåg, och det är de små sakerna som betyder något.
3. Erbjud extra service vid mötesavslut
Det finns även smarta sätt att ge extra service vid kundmöten. Placera till exempel paraplyer vid utgången för regniga dagar. Och med din logga på paraplyet ger du genast extra reklam på ett smart sätt i regnet. Dela ut flaskor med vatten och ge utsökt, tryckt choklad efter första mötet. För vem älskar inte choklad? På så sätt lämnar du ett gott första intryck.
4. Var lättillgänglig
Om du känner dina kunder väl vet du också hur de föredrar att kontakta dig. Detta kan vara via chatt, e-post och/eller telefon. Se till att du är lättillgänglig och svarar snabbt. Det skulle naturligtvis vara idealiskt om du var tillgänglig dygnet runt, men det är inte alltid möjligt. Men se till att du kommunicerar tydligt när du kan nås och vad svarstiden är när dina kunder kontaktar dig via mejl eller chatt.
5. Ha kul giveaways tryckta
Alla gillar att få något och det är därför giveaways fungerar så bra. Ge bort något efter köp av en vara, efter ett besök i butiken, i slutet av året eller bara för att du är nöjd med kunden. Låt gåvorna tryckas med din logga och/eller ett budskap och det är omedelbart ett effektivt marknadsföringsverktyg. Se till exempel utbudet av tryckta giveaways och godsaker från IGO Profil och välj en snygg produkt att ge bort. Det finns gott om valmöjligheter!
6. Gör det personligt
Lär känna varje kund personligen. Överväg att spela in namn och samtalsämnen som du kan referera till (i enlighet med tillämpliga integritetsregler). Du kanske tänker: Jag kan inte göra det för varje kund. Men det finns smarta sätt att göra det också. Spela till exempel in konversationerna med hjälp av ett CRM och använd informationen för att verkligen hjälpa din kund. För ett personligt bemötande, överväg också att skicka ett personligt kort och adressera kunden personligen i ett e-postmeddelande istället för att skicka ett allmänt e-postmeddelande.
7. Överraska dem vid oväntade ögonblick
Visst blir kunder glada när de får en present i slutet av året, men varför inte överraska dem flera gånger? Till exempel en fin present till början av sommar semestern, till påsk eller jul. Eller välj ett verkligt oväntat ögonblick, när ingen förväntar sig det. Då kommer du att sticka ut och bli ihågkommen!
8. Erkänn misstag
Det kan alltid hända att man gör fel. Men ta sedan ansvar för det. Om du inte gör något med det kan det skada ditt rykte mycket. Men du kan också lösa problemet och göra något extra. På så sätt vänder du dina misstag till något positivt och det kommer kunden att uppskatta. Ge till exempel bort något eller låt kunden dra nytta av en betydande rabatt på sin nästa beställning. Det betyder att det är större chans att kunden stannar kvar.
9. Fråga om din kund är nöjd
För bra kundservice är det viktigt att fråga om kunden är nöjd. Alla kommer inte att låta dig veta om något inte går som förväntat direkt. Genom att hålla kontakten med kunden får du reda på var eventuella hinder finns och du kan svara på dem och på så sätt ge extra service i tid. Detta kan enkelt göras genom att ringa kunden eller skicka ett digitalt frågeformulär.
10. Tänk också på service efter försäljning
Många företag gör misstaget att avbryta tjänsten när produkten eller tjänsten har sålts eller levererats. Men tänk noga på servicen efter köpet eller eftermarknaden. Fråga om allt gick bra och om det finns några oklarheter. Detta kommer att få kunden att känna sig extra uppskattad och kan vara mer benägna att göra ett nästa köp.
Med hjälp av tipsen ovan kan du börja förbättra din kundservice på ett smart sätt. Vill du använda reklamprodukter som en del av tjänsten? Då hjälper IGO Profil dig gärna. Se erbjudanden eller kontakta oss så hjälper vi gärna till!