Senast uppdaterad: 9 September 2024
Den sista fredagen i november erbjuder många onlinebutiker och butiker de bästa erbjudandena för Black Friday. Som företag kan du inte missa denna möjlighet. Men hur kan du sticka ut bland erbjudandena? Hur kan du få ut ännu mer av den här dagen när det gäller marknadsföring? Vi ger dig några praktiska Black Friday-tips i den här artikeln. Läs vidare för att lära dig mer.
Börja förberedelserna i god tid
Det är en bra idé att börja förbereda sig för Black Friday-kampanjen tidigt. Fundera på vilka erbjudanden du vill erbjuda i år för Black Friday. Folk förväntar sig utmärkta erbjudanden, så se till att du inte gör din publik besviken. Ju mer originella och attraktiva erbjudandena är, desto bättre. Skapa också en plan för att marknadsföra dessa erbjudanden. När vill du börja marknadsföra? Börja inte för sent, annars kommer det att försvinna i mängden.
Låt dig inspireras av andras Black Friday-kampanjer
Titta på Black Friday-kampanjer från andra företag för att få inspiration till dina egna. Fundera på hur du kan sticka ut från de ”vanliga” Black Friday-erbjudandena. Vissa företag använder Black Friday inte bara för att öka sin försäljning utan också för att stödja goda ändamål genom att donera en del av sina intäkter. Förutom dina Black Friday-erbjudanden kan du också engagera dig i dagen på ett roligt sätt.
Skicka ett nyhetsbrev på Black Friday
Ett nyhetsbrev är ett utmärkt verktyg för att marknadsföra Black Friday-erbjudanden. Skapa spänning genom att antyda att några fantastiska Black Friday-erbjudanden är på väg. Skicka ett nyhetsbrev ungefär en vecka före Black Friday, ett annat dagen innan och ett på morgonen på själva Black Friday. På så sätt kommer din publik inte att glömma att dra nytta av specialerbjudandena.
Gör det till en ”Black Weekend”
Black Friday förlängs i allt högre grad över hela helgen, från fredag till söndag. Denna ”Black Weekend” ger kunderna mer tid att se och utnyttja erbjudanden. Det är inte alla som har möjlighet att handla på fredagar.
Satsa på Green friday
Det finns olika sätt som ditt företag kan bidra till miljön. För att öka medvetenheten om klimatet under Black Friday har Green Friday införts. Du kan välja att erbjuda rabatter på dina hållbara, miljövänliga produkter. Skapa din egen ”Green Friday”. Läs fler tips i artikeln om steg mot ett hållbart företag och tips för att sätta upp en hållbar kampanj. Kolla in det omfattande utbudet av hållbara produkter från IGO Profil.
Boosta din Black Friday-kampanj
Planera dina Black Friday-kampanjer noggrant för att skapa exponering för dina erbjudanden. Använd Black Friday-annonser online med Google AdWords och Google Display och boosta dina erbjudanden via Facebook eller Instagram. Överväg också att rikta in dig på besökare som inte har köpt något ännu. Påminn dem så kanske de gör ett köp trots allt.
Skapa en speciell kampanjsida
Se till att du har en speciell kampanjsida där alla dina Black Friday-erbjudanden är tydligt synliga i god tid. Genom att göra detta tidigt ser du också till att Google kan indexera den här sidan i sökresultaten. Om dina erbjudanden ännu inte är kända kan du placera en teaser för att ge besökarna en uppfattning om vad de kan förvänta sig på Black Friday.
Ge en Black Friday-gåva med varje beställning
Black Friday är känt för rabatter, men du kan också överväga att erbjuda en gåva med varje beställning. Detta uppmuntrar din publik att göra ett köp. Tänk på en rolig pryl som en powerbank med din logga eller en gratis tygkasse i bomull med tryck. Detta gör ditt Black Friday-erbjudande ännu mer attraktivt!
Delta i Cyber Monday
Black Friday är över, så vad händer härnäst? Fortsätt med Cyber Monday! Cyber Monday är måndagen efter Black Friday. Ursprungligen var Black Friday en dag för fysiska butiker att erbjuda rabatter, och onlinebutiker introducerade Cyber Monday. Numera är det en förlängning av Black Friday. Se till att dra nytta av detta!
Med dessa tips kan du göra Black Friday till en ännu större framgång! Vill du marknadsföra ditt varumärke ytterligare med märkesvaror och behöver hjälp? Kontakta personalen på IGO Profil. Vi hjälper dig gärna med de perfekta reklamprodukterna för att sticka ut ännu mer!