Har du frågor? Vi finns tillgängliga på|info@igoprofil.se

De 5 marknadsföringstrenderna för 2024

Att trycka reklamprodukter är ett smart sätt att öka din varumärkesmedvetenhet och synligheten för dina produkter och/eller tjänster. Du kanske har en fin webbplats, produkt eller tjänst, men utan synlighet kommer folk inte att kunna hitta dig. Numera finns det mycket att välja på när det kommer till produkter som du kan få tryckt, vilket är trevligt, men det gör också valet svårare. Vilka produkter ger störst effekt? Detta beror på ditt budskap och din målgrupp, men också på de aktuella trenderna inom PR-marknadsföring. Som specialist på att trycka reklamprodukter vet vi på IGO Profil exakt vad som händer på marknaden. I den här artikeln listar vi de 5 marknadsförings trenderna för 2024, så att du kan svara på dem nu.

1. Produkter tillverkade av återvunnet eller biologiskt nedbrytbart material

Hållbarhet har varit en trend i flera år och kommer definitivt att fortsätta under de kommande åren. Produkter tillverkade av återvunnet eller biologiskt nedbrytbart material är mycket populärt. Och det är en positiv marknadsföringstrend, för om du väljer dessa hållbara produkter minskar du inte bara ditt ekologiska fotavtryck, utan du skickar också en grön signal till omvärlden. Förutom de numera ”välkända” hållbara materialen som filt och kork ser vi allt fler produkter tillverkade av ovanliga material. Vad sägs till exempel om papper gjort av elefantdynga eller äppelläder? Läs mer om detta i artikeln om ovanliga material. Nedan listar vi några populära exempel på reklammaterial från vårt sortiment som är tillverkat av återvunnet och biologiskt nedbrytbart material:

Populära produkter tillverkade av återvunnet material:

Populära produkter tillverkade av biologiskt nedbrytbart material:

2. Made in…

Denna trend är också relaterad till hållbarhet. Allt fler kunder inser vikten av att inte längre få produkter skickade från långt håll, utan att beställa dem så lokalt som möjligt. Och det är därför vi erbjuder möjligheten att filtrera vår webshop baserat på produkternas ursprung. Detta kan vara Nederländerna, Belgien, Storbritannien eller Europa i allmänhet.

Vi ser en växande preferens för produkter som är ”Made in Europe” och ”Made in UK” och vi kompletterar därför regelbundet utbudet av produkter med detta ursprung med nya reklamprodukter. Vad sägs till exempel om de populära holländsktillverkade Mepal-produkterna. Perfekt för att motivera mottagarna till en hälsosam lunch.

3. Återanvändbara föremål istället för engångsartiklar

Sedan den 1 juli 2023 är det förbjudet att ge bort plastmuggar. Det främsta skälet är att minska berget av bort kastat plastavfall. Men som tur är finns det väldigt bra alternativ till dessa plastmuggar i form av återanvändbara muggar. Dessa koppar finns i olika former och storlekar: från to-go kaffekoppar till återanvändbara muggar. Förutom koppar finns det många fler återanvändbara föremål som alternativ till engångsprodukter. Se exempel på följande produkter nedan:

  • återanvändbar frukt- och grönsakspåse
  • återanvändbar anteckningsbok
  • återanvändbara sugrör
  • återanvändbar shoppingväska

Kontrollera för ditt eget företag vilka produkter som kan ersättas med en återanvändbar version. Och gör även dessa produkter till en del av din hållbarhetskampanj. Ett smart sätt att öka medvetenheten, bidra till miljön och samtidigt motivera dina medarbetare att bli mer hållbara också.

4. Fokusera på kvalitet istället för kvantitet

Inom reklammarknadsföring ser vi allt mer en förändring från ”billiga” reklamartiklar till mer premiumprodukter. Ofta handlar det inte om kvantitet längre, utan mer om kvaliteten på produkterna. Fördelen med högkvalitativt reklammaterial är att det ofta har en längre livslängd. Mottagarna uppskattar dessa högkvalitativa premiumprodukter mer och de är mindre benägna att hamna i papperskorgen. Det är bättre att betala lite mer för produkter som orsakar mindre skador på miljön och som håller längre än att betala mindre för produkter med dåligt ekologiskt fotavtryck. Det fanns till exempel en tid då fidget-spinnares i plast var en no-brainer, men nu för tiden gör man ett bättre intryck med en mer premiumprodukt som elektroniska föremål med tryck.

5. Employer branding

Employer branding kommer även i fortsättningen att vara viktigt under 2024. Många företag är i behov av personal och det räcker inte längre att bara sätta en enkel ledig tjänst på din webbplats för att rekrytera ny personal. Istället utformar företag rekryteringskampanjer för att attrahera ny personal på ett kreativt sätt. Detta kallas även ”employer branding”. Tryckta produkter är ofta en del av stödet till denna rekryteringskampanj. Och varför inte överväga att välkomna nya kollegor med ett välkomstpaket. När de delar detta på LinkedIn eller visar det för vänner eller familj ökar de omedelbart varumärkesmedvetenheten. Och kanske kommer det också att uppmuntra folk till att söka! Populära exempel på reklammaterial från IGO Profil-sortimentet som företag använder för employer branding är dricksflaskan Topflask, doftljus med vanilj och kulspetspenna från Parker Jotter.

Marknaden för reklamartiklar fortsätter att utvecklas och det finns gott om möjligheter att använda reklammarknadsföring på ett kreativt sätt och få det att fungera för ditt företag. Behöver du hjälp med att välja rätt produkter? Med mer än 75 års erfarenhet vet vi exakt vad som fungerar. Kontakta oss så hjälper vi gärna dig med att hitta de perfekta reklamartiklarna för din målgrupp.

By | 2024-02-08T13:38:18+01:00 7 december 2023|