Har du frågor? Vi finns tillgängliga på|info@igoprofil.se

Designa en mässmonter: med dessa tips kommer du sticka ut!

När ditt företag är närvarande på en mässa med en monter har det många fördelar. Det är det perfekta sättet att komma i kontakt med (potentiella) kunder, nätverka och öka medvetenheten kring ditt varumärke. Säsongen för mässor är i full gång och många mässor för olika branscher är inplanerade. Se till att vara med på mässorna där även din målgrupp finns. Men hur lockar du besökare till din monter? I den här artikeln ger vi ett antal tips och originella idéer som hjälper dig att sticka ut på en mässa.

Sätt ett mål
Trevligt att du är med på en mässa, men vad vill du i slutändan uppnå med det? Det kräver en investering av tid och pengar, så det är bra att tänka på ett mål. Hur många affärer vill du i slutändan få från mässan? Vill du lära känna målgruppen bättre? Eller är målet att förmedla ett visst budskap? I slutet av mässan kontrollerar du om du har uppnått det målet och vilka insikter det har gett. För en utvärdering är det också smart att skicka ett frågeformulär till besökarna.

Marknadsför mässan i förväg
Förutom att inreda din mässmonter är marknadsföringen för en mässa mycket viktig. Tänk noga på kampanjen innan mässan. Självklart sköter utställningens marknadsavdelning marknadsföringen för att få besökare till evenemanget, men passa även på att dra nytta av dina egna marknadsföringskanaler. Skapa till exempel en speciell kampanjsida med en intressant mässkampanj. Fundera över vilka kanaler din målgrupp befinner sig på och främja ditt mässdeltagande på de kanalerna. Tänk på inlägg eller annonser på sociala medier, Google Ads, flygblad och/eller annonser i facktidningar. Allt handlar om marknadsföring vid rätt tidpunkt på rätt kanaler.

Besök andra mässor för inspiration
Letar du efter idéer om originella mässmontrar? Besök andra mässor och låt dig inspireras. Kopiering är naturligtvis inte nödvändigt, men det ger dig några fräscha idéer. Under mässan där du är på plats, gå även runt för att kolla in de tävlande. Hur hanterar de det? Läs artikeln om eventtrenderna för ännu mer inspiration.

Få din monter att sticka ut
Hur ska du inreda din mässmonter så att den sticker ut? Har du begränsat med utrymme är det smart att jobba på höjden. Tänk på höga väggar eller en roterande logotyp som sticker ut ovanför stativet. Det  hjälper till att dra till sig extra uppmärksamhet på långt avstånd. När det kommer till att inreda din mässmonter är det också viktigt att den är i en bra helhet och inte består av alla möjliga föremål i olika stilar. Tänk på ett tema, använd det i designen av din monter och utöka det i ditt reklammaterial. Självklart bidrar ljusa färger till att din monter sticker ut. Dessutom fungerar en LED-skärm med rörliga bilder bra som en uppmärksamhetsfångare.

Tillhandahåll en interaktiv monter
Oavsett hur unga eller gamla vi är så gillar vi att kunna göra något aktivt. Och det gäller även när du besöker en mässa. När du kommer i kontakt med en produkt eller tjänst ”lekfullt” sitter den också bättre fast. Interagera därför med din publik och använd dina sinnen. Låt människor lukta, känna, höra… Eller till och med ge dem en komplett upplevelse genom VR-glasögon. När besökare på mässan ser att det finns något att göra i din monter blir de mer benägna att ta en titt.

Organisera en rolig utmaning
Du kan också ordna en rolig kampanj för extra interaktivitet i din monter. Lotta ut priser i utbyte mot att du lämnar in ditt visitkort eller låter folk snurra på ett hjul. Men tänk också på en intressant rabattkampanj, speciellt för besökare till din monter på mässan. Ge dem rabattkuponger så att de inte glömmer dig efter mässan. Sätt upp en photobooth och låt besökarna skicka in ett foto. Vinnaren får ett fint presentkort. Eller kom med en tävling och tillkännage vinnaren via dina sociala mediekanaler eller webbplatsen. Då får deltagarna omedelbart en bra anledning att följa dig!

Låt personalen i montern se bra ut
Beroende på typ av utställning vill man att personalen i montern ska framstå som professionell. Men du kan ändå se till att de sticker ut på mässan genom att sätta en viss touch, till exempel genom att använda tryckta kläder med logotyp och slogan. Nyckelband med tryck är också mycket populära inför mässor. Väldigt praktiskt att hänga upp en namnbricka på, men också ett bra sätt att ge extra marknadsföring. När du som sponsor står på mässan så marknadsför du ditt företag under hela evenemanget!

Använd dig av giveaways eller goodiebags
Sist men inte minst är giveaways väldigt viktiga som en del av din marknadsföring under mässan. Nu för tiden finns det många val när det kommer till giveaways. En enkel penna med logotyp kan vara mycket effektiv. Kanske kan du länka en fin giveaway till budskapet du vill presentera på mässan. Eller ge en goodiebag med flera giveaways, en broschyr och/eller en rabattkupong. Läs mer om detta i artikeln om goodiebags som ett optimalt reklamverktyg.

IGO Profil hjälper dig gärna att välja ut de mest lämpliga av våra giveaways och/eller sätta ihop den perfekta goodiebagen, så att du kan få ut det mesta av din mässa. Så kontakta oss gärna så letar vi efter den bästa matchningen tillsammans.

By | 2023-05-02T10:27:39+01:00 2 maj 2023|