Har du frågor? Vi finns tillgängliga på|info@igoprofil.se

Färgernas Psykologi

Att välja rätt färg för dina reklamprodukter är ett avgörande beslut som avsevärt kan påverka framgången för dina marknadsföringsinsatser. Färger är inte bara estetiska val; de har ett kraftfullt psykologiskt och känslomässigt inflytande på människor. När de används strategiskt kan de rätta färgerna förbättra varumärkets igenkänning, förmedla specifika budskap och till och med framkalla önskade känslor. Den här artikeln hjälper dig att navigera för att hitta den bästa färgen för dina reklamprodukter.

I den konkurrensutsatta marknadsföringsvärlden, där första intrycket är oerhört viktigt, kan valet av lämplig färg för dina reklamartiklar göra en stor skillnad för att fånga din målgrupps uppmärksamhet och lämna ett bestående, positivt intryck.

Vilken känsla och budskap vill du förmedla?

Beroende på vilken känsla du vill att din mottagare ska ha spelar färgen en betydande roll. Vanligtvis ger varmare toner en känsla av antingen säkerhet eller varning. Det betyder att färger som rött, orange eller gult är alla färger som drar folks uppmärksamhet och är anledningen till att dessa färger ofta används för varningar eller säkra utrymmen. Men kallare färger som blått, grönt och violett får människor att känna sig sval och utvilad. Dessa färger förmedlar en känsla av lugn och ”mer borta” från ögat i kontrast till de varmare tonerna. Färgen blå används ofta inom sjukvård och finans då de vill lämna kunden med en känsla av förtroende.

Valet av färg kräver noggrann övervägande och du måste ha en bra balans mellan kontraster och balans i dina färger. Dessa inkluderar färger för din webbplats, reklam, visitkort etc. Den viktigaste frågan du behöver ställa dig är: Vilket budskap vill vi ge? För att skapa en stark varumärkesimage och igenkänning behöver du förmedla rätt budskap som passar ditt varumärke.

Färgtoner

De olika färgerna ger inte bara olika känslor hos människor, utan nyanserna har också olika betydelse. Beroende på vilket budskap och känsla du vill ge din kund bör du verkligen fundera över vilken nyans av en färg du använder. Om du tittar på bilden nedan är valet av nyans viktigt.

Visste du att…

  • McDonald’s har valt den gula färgen för att locka kunder, stimulera hunger och få dem att känna sig glada och vänliga.
  • Anledningen till att Barbie är rosa är för att färgen rosa representerar femininitet och glamour. Det finns till och med en ”Barbie Pink” varumärkesskyddad färg.
  • Svart och vitt lämnar en känsla av elegans och enkelhet som identifierar och bekräftar Adidas fokus på varumärket och produkterna.

Köpa reklamprodukter

För att vara säker på att du har valt rätt färger för ditt varumärke bör du titta på dessa 4 steg:

  1. Förstå din varumärkesidentitet: För att vara säker på att du kommunicerar rätt känsla till dina kunder bör du utvärdera din varumärkesidentitet, värderingar och uppdrag för att se till att du har rätt färger för ditt varumärke. Detta inkluderar också att titta på vilka färger som är vanliga i din bransch och sektor.
  2. Målgrupp: Vem är din kund? Vilken åldersgrupp är de, kön, kultur och annan demografisk information? Att göra efterforskningar av dina kunder är nödvändigt för att färgerna ska få resonans hos dina kunder.
  3. Vilka färger? Baserat på dessa upptäckter bör valet av färger vara tydligt och enkelt eftersom det finns många manualer om vilken färg som kommunicerar vad. Är det varmare färger du ska gå för eller de kallare färgerna?
  4. Var konsekvent: När du har valt dina färger och nyanser är det viktigt att dessa färger används i alla aspekter av din verksamhet. Inklusive marknadsföringsmaterial, logga, flygblad, PowerPoint-presentation, kontorsmaterial och så vidare. Detta gör din varumärkesimage transparent och tydlig för kunden.

När du har gått igenom dessa steg blir valet av vilken färg dina reklamprodukter ska ha, uppenbart. På IGO Profil har vi ett stort utbud av produkter och färger. Få din logga tryckt på någon av våra produkter, redo att användas som en del av din marknadsföring. En perfekt present att ge både kunder och besökare, men också tacka dina medarbetare och partners.

By | 2024-02-26T09:29:01+01:00 26 februari 2024|