Marketing MixFöretagspresenter och reklamartiklar har blivit en oumbärlig del när det gäller den moderna marknadsföringen. Människor värderar företagspresenter högt, vilket medför ett antal fördelar för de företag som använder sig av dem. De ökar konsumenternas igenkännade och medvetenhet av varumärken och loggor, och om företagspresenterna eller reklamartiklarna är av värde, stärker de företagets image. Dessutom , när det gäller företagsrelationer, kan företagspresenter stärka eller bryta en relation.

Företagspresenter i den moderna marknadsföringen

Företagspresenter och reklamartiklar ses som ”below-the-line” marknadsverktyg inom marknadsföringen. Faktum är att de snabbt kan påverka köpbeslut och uppmärksamma ditt varumärke. Därför är det inte förvånande att många företag inkluderar företagspresenter som en värdefull del av sin marknadsföring.

Gurus inom marknadsföring har i åratal poängterat för marknadsförare att jobba med så kallad ”personligt anpassad marknadsföring”. Detta innebär att marknadsförare bör sträva efter ett så tydligt fokus som möjligt, för att generera maximal effekt. Detta kan uppmärksammas i ett antal marknadsföringskampanjer, som till exempel Mini-kampanjen för några år sedan, som använde RFID-koden i förarens nyckelring för att skicka ett personligt meddelande varje gång de passerade under en speciell anslagstavla. För att generera största möjliga intryck, är det bästa sättet att nå människorna i din målgrupp individuellt. Detta är den stora fördelen med företagspresenter och reklamartiklar.

Företagspresenter har ett stort mervärde!

Ännu en anledning för att ta med företagspresenter i din marknadsföring är livslängden. Om du ger dina kunder en reklamklocka eller kalender, kan de hänga upp dem på kontoret, där de syns varje dag. Om de är försedda med din logo, adress, webadress, etc, är det en stor chans att ditt företag kommer att vara det första kunderna tänker på (TOMA). Jämför detta med de bästa reklaminslagen på TV: dessa reklaminslag sänds på TV i 2 till 4 veckor och om annonsörerna har tur kommer de också plockas upp viralt och skickas runt på internet. Detta medför att livslängden på reklaminslaget ökar, men livslängden kommer fortfarande inte i närheten av den som företagspresenter har.

Naturligtvis kommer reklaminslaget nå ut till fler, men då TV är ett flyktigt medium, är kom-ihåg-värdet mycket lägre.

Som tillägg, finns det ett starkt kostnadsargument till fördel för företagspresenter. Kostnaden för företagspresenter är lägre än för de flesta andra marknadsföringskanaler, så som TV-reklam, radioreklam och ibland, kostnaden att underhålla en hemsida. Slutligen, förutom till klient- och/eller företagsrelationerna, kan du ge reklamartiklar och företagspresenter till dina anställda. Detta stärker bandet mellan dig och dina anställda, och som du vet är dina anställda ambassadörer för ditt företag. De har direktkontakt med omvärlden och kan förbättra företagets image.

Företagspresenter kan bidra att bygga varaktiga relationer oavsett vem ditt företag handlar med. Enbart av detta skäl bör de ingå i varje företags marknadsföring.