culturele verschillenSeden att ge företagspresenter är idag väletablerad inom många kulturer. Men vad gör du om du har en relation med, låt oss säga, ett japanskt företag? Eller ett egyptiskt? Naturligtvis ska du beakta dom kulturella skillnaderna, då ett fel första intryck kan ha stora, långtgående konsekvenser. Men, om du å andra sidan ger den rätta gåvan, så kan det hjälpa dig att bygga en varaktig relation. Men vilka är (de kulturella) fallgroparna och faktorerna för framgång när det gäller företagspresenter till utländska kontakter?

Förvarnad och förberedd

Seden att ge företagspresenter är annorlunda överallt. Stora kulturella skillnader existerar även i västvärlden. I Beneluxregionen, till exempel, där föredrar människor att få företagspresenter som inte är alltför stora eller dyra. Det är viktigt att göra lite efterforskningar för varje utländsk företagsrelation.

Skulle de uppskatta att få en företagspresent eller ej? Vad är deras syn om företagspresenter? Och i så fall, vilken typ av företagspresenter ger man? Vilka företagspresenter ska du till exempel, absolut inte ge? Dessa är frågor du borde få svar på, eftersom en bra eller dålig företagspresent kan stärka eller bryta en företagsrelation. Därtill hör också att en del företag har en policy gällande företagspresenter. Det är mycket viktigt att känna till denna policy.

Några tips:

Var originell

Först och främst, det är viktigt att vara originell. Du borde undvika att ge något från samma ursprungsland som företagsrelationens. Därför är det inte helt originellt att ge ett Japanskt företag specialtillverkade USB-minnen, då 85% av alla USB-minnen är tillverkade i Japan.

Ägna tillräckligt med uppmärksamhet åt din gåva och se till att den är smakfull. En sak som fungerar i många fall är en lokal specialitet. Till exempel, japanerna kommer bli väldigt tillfredsställda med en traditionell dalahäst och några svenska snapsspecaliteter. Kineserna, i sin tur, förväntar sig en något lyxigare gåva.

Gör en del forskning om kulturella och religiösa skillnader

Som tidigare nämnt är det viktigt att göra en viss efterforskning på kulturen hos dina företagsrelationer. Trots allt, seden att ge företagspresenter är förväntad i vissa kulturer, medan andra kulturer betraktar den med skepsis. I tillägg, dina företagsrelationer kan också ha andra religiösa övertygelser. Till exempel, ge inte alkohol till en muslim! Se till att du är väl medveten om dessa kulturella och religiösa skillnader innan du köper dina företagspresenter.

Samma sak som vid att ge företagspresenter, är det också skillnader i att ta emot företagspresenter. Till exempel, i Marocco är det väldigt oartigt att öppna en företagspresent direkt, medan i Sydamerika (med undantag av Colombia), är det precis det du förväntas göra. Slutligen bör du också ta hänsyn till vem du ska ge bort gåvan till.

Presentförpackning eller ingen presentförpackning?

Presentförpackning är ännu en aspekt av företagspresenter som inte skall förbises. Vissa kulturer förväntar sig presentförpackning, andra inte. Till och med presentförpackningens utseende och känsla är viktiga. Till exempel, i orientaliska länder symboliserar vita presentförpackningar sorg. Så, gå tillbaka till steg 1 and utför den nödvändiga efterforskningen.

Slutligen, olika länder sätter varierarande gränser på värdet av företagspresenter. Till exempel, amerikanska arbetstagare kan inte ta emot några företagspresenter värda mer än $25. Därför handlar det i slutändan om att göra tillräckligt med efterforskning för varje utländsk företagsrelation, i termer av kulturella och religiösa skillnader i fråga om att ge gåvor.