Har du frågor? Vi finns tillgängliga på|info@igoprofil.se

Frånvarande, men fortfarande top-of-mind

Ah, sommar. Den där magiska årstiden när frånvarosvar inspirerar till kreativitet, kalendrar på fredagar plötsligt känns misstänkt tomma och halva teamet ”arbetar på distans” (läs: ligger på stranden med en cocktail). Och ärligt talat? Rimligt nog.

Människor tar sin välförtjänta paus, njuter av solen (eller flyr från den) och saktar ner lite. Och ditt varumärke bör följa med det. Men det betyder inte att man ska försvinna helt. Sommaren är faktiskt den perfekta tiden att hålla kontakten med kunder eller kollegor, bara inte på det vanliga sättet.

Ingen press. Inget försäljningsargument. Bara små, eftertänksamma gester som säger: ”Hej, vi är fortfarande här. Njut av din sommar!”

Tänk lätt, användbart och soligt

En bra sommarpresent känns som en frisk fläkt, inte som en att göra-lista. De bästa gåvorna är enkla, säsongsbetonade och framför allt stressfria. Här är några av sommarens vinnare:

  • Vattenflaskor eller termos med tryck – Perfekt för iskaffe på stranden eller för att hålla sig hydrerad under en värmebölja. Extra poäng om designen känns somrig istället för over-the-top märkt.
  • Strandhanddukar eller picknickfiltar med tryck – Superanvändbara och kommer garanterat att komma ut på helgerna. Subtilt varumärke ger dig synlighet varje solig dag.
  • Mini-kit för egenvård – Tänk SPF-läppbalsam eller svalkande ansiktsspray för de långa sommarkvällarna. Gåvor med en ”skäm bort dig själv”-känsla.
  • En kompakt kylväska – Perfekt för picknick, roadtrips eller lunch i parken. Bonuspoäng om det är miljövänligt och ser bra ut.

Håll det avslappnat (precis som på sommaren)

Sommaren är inte en tid för stora gester eller långa e-postmeddelanden. Din sommarpresent ska vara avslappnad, personlig och lite lekfull.

Något i stil med: ”Hoppas att din sommar innebär mer sol än skärmtid. Här är en liten sak att ta med dig, vart du än är på väg.”

Kort. Mänsklig. Ingen företagsjargong i sikte.

Glöm inte ditt team

Dina kollegor förtjänar också lite solsken, särskilt om ditt team är utspritt över hemmakontor, tidszoner eller olika delar av världen. En liten, solig överraskning i brevlådan kan räcka långt. Det är ett bra sätt att säga ”tack”, öka moralen eller helt enkelt påminna dem om att de inte bara flyter omkring i ett Teams-utrymme.

Det behöver inte vara stort. En liten, väl vald gåva med varumärke och en lättsam anteckning kan lysa upp någons vecka. Och det är den typen av arbetsgivarvarumärke som fastnar.

Därför fungerar sommarpresenter (även när ingen tar upp telefonen)

Du behöver ingen kampanj. Du behöver ingen strategi. Du behöver bara lite eftertanke.

För när ditt varumärke dyker upp under de lugna stunderna, i det roliga, i den spontana sommarlyckan, fastnar det. Inte på ett högljutt, säljande sätt. Men på ett lugnt, eftertänksamt, ”åh vad skönt”-sätt.

Så ja, fortsätt och låt inkorgarna vila. Ge människor utrymme. Men smyg in lite solsken där du kan, något litet, snällt och riktigt användbart.

För även utanför kontoret kan ditt varumärke fortfarande finnas med i bilden. På en strandhandduk. I en strandväska. Någonstans mellan en bra bok och en vattenflaska.

By | 2025-05-27T07:45:10+01:00 27 maj 2025|