Vem älskar inte att få en fin goodiebag? Goodiebags är mer än bara ett ”måste”. Att dela ut en goodiebag kan vara en del av en lyckad marknadsföringsstrategi för att synliggöra ditt varumärke, namn eller företag lite extra och för att hjälpa dig på vägen berättar vi i den här artikeln allt om goodiebags och hur du kan använda dem optimalt.
Vad är en goodiebag?
En goodiebag är en påse fylld med olika reklamartiklar. Vanliga artiklar att använda i goddiebags är testprodukter, giveaways med logotyp på och/eller flygblad och kuponger.
Du kan till exempel ge bort en sådan fylld goodiebag gratis vid vissa evenemang eller som en premie vid köp av vissa produkter eller biljetter. Din egen kreativitet är gränsen för hur och var du kan lägga en goodiebag. Tänk också alltid på ögonblicket när du ger bort det. I vilken fas av köpet eller tjänsten befinner sig mottagaren? Vilket mål vill du uppnå och hur stödjer goodiebagen detta? Detta är några saker att tänka på när du fyller och ger en goodiebag.
Goodiebags eller goodybags?
Förresten, det är alltid bra att pricka i:en och korsa t:en: vissa tvivlar på om den korrekta stavningen av ordet är goodiebag eller goodybag. Den korrekta stavningen är ”goodie bag”. Detta beror på att detta är en kombination av orden ’godsaker’ och ’väska’ eller en påse med godsaker.
Goodiebags för event
Du kan använda en goodiebag på olika sätt för att förbättra marknadsföringen under evenemang. Dela ut dem till besökarna på en mässa till exempel. Detta ökar inte bara medvetenheten om ditt evenemang, utan du kan också erbjuda sponsorer möjligheten att marknadsföra sig själva genom att lägga till ett föremål i din goodiebag. Det gör det ännu mer attraktivt att vara sponsor.
Vill du att fler besökare besöker din monter under en mässa? Då kan du dela ut en goodiebag där eller lotta ut vid anmälan om det är lite dyrare. Eller tänk på en goodiebag för de barn eller blivande elever som besöker din skolas öppna dag. Eller om tjejerna är med på en Ladies Night! Det finns en fin goodiebag för varje målgrupp.
Tack för (nya) kunder
Har du en ny kund som köper en produkt av dig? Ge en liten goodiebag som tack så lämnar du genast ett gott intryck. Eller tänk på en speciell kampanj där du får en goodiebag i present när du köper vissa produkter. Det finns en god chans att du får fler besökare till din webbshop eller butik som ett resultat. När du har din butiks eller webbshops logotyp tryckt på goodiebagen och/eller produkter i goodiebagen säkerställer du också extra synlighet av ditt varumärke. På så sätt får du ut investeringen två gånger.
Bestämma tid, plats och syfte
Som vi redan har antytt är det viktigt att tänka på vilket mål du vill uppnå med en goodiebag. Är det en ”grädde på moset” för någon som har gjort ett köp? Då kan du till exempel fylla goodiebagen med provprodukter eller en liten present. Detta ökar chansen för ett återköp och det säkerställer bra mun-till-mun-reklam.
Vill du övertyga en kund när du lämnar en offert eller ett stort köp som kunden vill tänka på? Redan då är en goodiebag ett stort incitament för att låta kunden gå hem med en bra känsla och att behålla ditt varumärke eller företag i bilden efter konsultationen.
Generera potentiella kunder med reklammaterial? Också en bra idé! Har du öppen dag eller mässa kan du lotta ut en rikligt fylld påse med affärspresenter i utbyte mot att lämna företagskontaktuppgifter. Se till att innehållet är riktigt välfyllt, så att fler vill delta.
Kort och gott, fundera först över vilket mål du vill uppnå innan du bestämmer innehållet och givningsögonblicket, så uppnår du maximal avkastning.
Vad stoppar du i goodiebags?
Nu vet du olika sätt som du kan använda en goodiebag på, men vad stoppar du egentligen i en goodiebag? Rätt svar är: detta beror också på syftet med din goodiebag, till vilken åtgärd eller event du kommer att använda den och för vilken målgrupp. Tänk smart på produkter, flygblad och/eller kuponger som verkligen gynnar mottagarna.
Tänk till exempel på praktiska föremål som en anteckningsbok med logotyp eller en tryckt penna. Men du kan också tänka dig andra roliga giveaways, som en stressboll, USB-minne eller vattenflaska. Beroende på budget kan du göra innehållet så dyrt du vill. Och det behöver verkligen inte vara relevant för ämnet för kampanjen eller eventet, lägg gärna till något gott eller roligt för att göra mottagaren extra glad.
Var lägger du i godsakerna?
Det är inte bara viktigt att tänka noga på innehållet i en goodiebag, utan även på utsidan eller själva goodiebagen. IGO erbjuder goodiebags i olika storlekar. Tänk till exempel på en shoppingväska med en logotyp där du kan förvara många godsaker. Den kan vara gjord av olika material som plast, filt eller kork. Bomullsbärkassarna är populära för goodiebags, som även kommer att bäras med stort nöje efter händelsen eller eventet. Och det, med din logotyp på, säkerställer vandrande reklam!
Med hjälp av ovanstående tips kan du optimalt använda goodiebags för din marknadsföring. Med rätt goodiebag gör du mottagarna glada ändå!