Hållbarhet är fortfarande ett viktigt ämne och fler och fler företag tittar på möjligheter att bli miljövänliga och ta ett miljösäkert förhållningssätt. Vi har tidigare skrivit en artikel om vilka steg du kan ta för att bli ett hållbart företag. Inom marknadsföringsområdet är det relevant att leta efter möjligheter att bidra till en bättre värld och att förmedla att man som företag värdesätter miljön. Hur skapar man en framgångsrik hållbar kampanj och vad bör man tänka på? Vilka är möjligheterna för hållbara reklamartiklar att stödja kampanjen? Läs vidare för att lära dig mer om detta.
Brainstorma med ditt team
Det första steget i att skapa en hållbar kampanj är att lägga fram idéer, och det mest effektiva sättet att föreslå en idé är att organisera en enkel brainstorm! Tillfråga inom ditt företag, organisera ett möte och samla, skriv ner och diskutera idéer. Utgå från ordet ”hållbarhet” och låt det inspirera dig medan alla delar tolkningar, idéer och synpunkter. Alla idéer är värdefulla och kommer självklart att samlas in och filtreras senare. Det finns olika verktyg för att digitalisera en brainstorm, men ett enkelt Google Sheet är en bra början, det är praktiskt att kunna ha idéer digitalt till sitt förfogande. Välj de bästa förslagen och spara resten för senare utveckling.
Diskutera och presentera ett hållbart budskap
Efter att ha kommit överens om tillvägagångssättet för hållbarhetskampanjen är nästa steg att definiera ett önskat hållbart budskap. En användbar resurs är att undersöka de mest eftertraktade sökorden inom temat genom Google Ads Keyword Planner. Titta på exempel på hållbara marknadsföringsstrategier för inspiration; det är bra att använda siffror för att förstärka kampanjen. Ett exempel: med denna åtgärd har vi redan sparat [x] antal träd. Fundera över möjligheterna att stärka kampanjen och budskapet på detta sätt.
Var sanningsenlig
En viktig förutsättning för värdefull, hållbar marknadsföring är ärlighet och transparens. Låtsas inte att hela företaget är hållbart om så inte är fallet. Ofta är det ett erbjudande eller en specifik aktivitet som man bidrar med till en bättre miljön och inte hela företaget eller alla produkter som erbjuds. Då är det viktigt att fokusera och förtydliga denna aspekt. Framför allt, gör inte hållbara påståenden som inte är sanna. Ha ett starkt, tydligt budskap som du kan bevisa. Om så inte är fallet kan du bli anklagad för ”greenwashing”.
Var tydlig
Men hur bevisar och kommunicerar man miljövänliga produkter eller tjänster? Till exempel finns det nu hållbara kvalitetsmärken som säkerställer erkännande och stöd för hållbar affärsverksamhet. Lämna ett sådant kvalitetsmärke på din webbplats och dina sociala medier för att förstärka din hållbara marknadsföring. Dessa kan vara från opartiska tredje parter, som certifierade stämplar för äkta återvunnet tygmaterial eller minskad vattenförbrukning. Det finns också globala standarder för textilier som säkerställer att en produkt är certifierad ekologisk om den har minst 70 % ekologiskt producerade naturfibrer.
Du kan självklart även använda dina egna stämplar för att enkelt segmentera vad som finns i ditt hållbara sortiment, kom bara ihåg att förklara vad du menar med hållbart! Var medveten om att länder och därmed de marknader ditt företag verkar på kan ha olika lagstiftningsmässiga synsätt på vad som anses vara ”miljövänligt” och anpassa kommunikationen därefter.
Skapa din egen hållbara dag
Varje år finns det flera hållbara dagar och evenemang i en kampanjkalender; ’World Cleanup Day’, den största årliga ‘plocka up skräp’ kampanjen i världen, ’Sustainability Day’, en dag med olika hållbara aktiviteter, eller ’Earth Day’ där mer än en miljard människor deltar i aktiviteter som att plantera träd, för att skydda planeten från saker som avskogning. Som företag kan man svara på detta och delta, men hållbar marknadsföring kan man också göra genom att själv anordna en årlig hållbarhetsdag.
Involvera en god sak
Leta efter möjligheter att samarbeta med en god sak. Donera till exempel en viss summa av intäkterna eller per produkt till ett hållbart projekt och kommunicera detta via dina marknadsföringskanaler. Under namnet ’IGO GREEN’ donerar vi på IGO Profil en procentandel av varje beställning till One Tree Planted för att plantera nya träd. Ju större beställning, desto fler träd kommer att planteras. Över 100 000 nya träd har redan planterats på detta sätt och antalet fortsätter att växa!
Använd rätt kanaler
När du tydligt har definierat en hållbar strategi, tillvägagångssätt och plan är det viktigt att tänka noga på att sprida detta budskap genom rätt kanaler. Det är viktigt att veta var din målgrupp finns. Det kan du till exempel förstå genom att intervjua målgruppen och utifrån den sätta upp så kallade ‘Buyer Persona’ som representerar företagets olika typer av kunder. Om de föredragna kommunikationskanalerna redan är fasta har du ett enkelt spel. Annars måste du fråga dina kunder. Tänk inte bara på online, utan också på offline-reklamresurser. Det finns till exempel hållbara reklamartiklar som är gjorda av miljövänliga material. För mer information, läs artikeln om hållbara material.
Involvera dina anställda i hållbarhetskampanjen
När man lanserar en hållbar kampanj är det viktigt att inte bara sprida denna kampanj till omvärlden, utan även att involvera medarbetarna internt i denna kampanj. På så sätt säkerställer du att de också förstår budskapet och kanske förmedlar det till andra. Kommunicera det till exempel via det interna nyhetsbrevet eller häng upp affischer. Eller dela ut roliga, hållbara reklamartiklar med budskapet på, som en anteckningsbok i bambu eller en vattenflaska från rPET. Ett trevligt sätt att uppmärksamma kampanjen extra.
Ge hållbara reklamgåvor
Att ge hållbara reklamgåvor faller också under hållbar marknadsföring. Självklart känner vi alla till den årliga årsslutspresenten eller julgåvan. Det finns gott om presentidéer som är bra för miljön och som sprider din miljövänliga vision. Överraska dina kunder eller affärsrelationer när som helst med en hållbar reklampresent. Till exempel precis innan semester eller vid lanseringen av kampanjen. Upptäck utbudet av hållbara affärspresenter och välj din favoritprodukt.
Utforska mer hållbara steg
Det finns många fler hållbara steg du kan ta för att bidra till en bättre planet. Överväg minskningen av plast inom företaget. Du kan göra detta genom att använda återanvändbara muggar och återanvändbara påsar, eller byta ut kontorsmaterial med mer hållbara alternativ, såsom återvunna pennor eller anteckningsböcker. Läs mer om detta i artikeln om hållbara produkter.
Det finns gott om möjligheter för en hållbar kampanj, men det är ett mycket viktigt ämne som kräver fokus och uppmärksamhet på detaljer, samt mycket forskning. Hållbar marknadsföring kan vara kontraproduktivt med greenwashing enbart för att sälja mer, vilket inte är den önskade effekten. När man bemöts på rätt sätt, ärligt och öppet är effekten positiv, inspirerande och en stor hjälp för planeten och miljön!