Har du frågor? Vi finns tillgängliga på|info@igoprofil.se

IGO Profils guide till logotyptryck och vilka filtyper du ska använda!

Filtyper som är relevanta för logotyputskrift och vilka som ska användas

Att få din logotyp tryckt (eller broderad) på produkter kan vara en skrämmande uppgift. Du vill att det ska se bra ut, därför är detaljerna viktiga. Det är därför vi är här för att hjälpa dig att förstå allt som behövs för att få ditt önskade resultat. I denna lilla guide kommer vi att berätta allt du behöver veta om filformat, vektorisering, utskriftsområden, upplösningsstorlekar och slutligen guida dig genom dina alternativ om du tycker att det är för svårt att hantera på egen hand.

Vektorfiler

Den här förklaringen kan bli lite teknisk, men vi kommer att försöka hålla den så enkel som möjligt. Vektorfiler är bildfiler som är baserade på matematiska ekvationer som gör det möjligt att skala om din bild samtidigt som den bibehåller felfri bildkvalitet. Detta är precis vad du vill ha när du har att göra med logotyper, allt från skjortor till pennor.

Kort sagt är det viktigt att ha vad som kallas en vektoriserad fil när man arbetar med logotyptryck. Det är helt enkelt det enda sättet att flytta ditt önskade tryck till produkter samtidigt som du bibehåller den kvalitetsnivå du förväntar dig.

Vektor filformat

Nu när du är expert på vektorfiler kan vi fördjupa oss i vektorfilformat. Det finns tre olika format du behöver veta om:

EPS

  • AI
  • PDF
  • EPS

EPS står för Encapsulated PostScript, vilket egentligen inte är viktigt, men hey… nu vet du det! EPS-filer används främst för vektoriserade element som logotyper och måste kunna variera i storlek. Detta format har en fördel, det är vanligtvis kompatibelt med både nyare och äldre versioner av Adobe Illustrator. Detta gör det enklare för grafiska designers när de har att göra med vektorelement.

Ai

Ai är filtillägget som representerar en Adobe Illustrator Artwork-fil. Detta format skapades av Adobe och har till syfte att lagra vektorbaserad grafik på en enda sida. Kom ihåg att vektoriserade filer används när du vill att en bild som din logotyp ska vara skalbar utan att förlora bildkvalitet. Kort sagt, Ai är en annan typ av fil som kan användas när du vill ha din logotyp tryckt på något.

PDF

PDF, som står för ”Portable Document Format”, är den vanligaste filtypen som används när man skickar vektoriserade filer fram och tillbaka. Detta beror till stor del på att PDF-filer är mycket vanligare bland kontor och skolor runt om i världen. Med det sagt är den faktiska anledningen till att vi berättar om PDF-filer på grund av dess förmåga att ha vektorbilder inbäddade i den. I praktiken innebär detta att du skapar din logotyp i program som Adobe Illustrator (den mest populära), och därifrån kan du spara bilden som en pdf – rendera den som en vektorfil.

Nu har du en grundläggande förståelse för alla olika vektorfilformat som används för att skriva ut dina logotyper på produkter som du väljer. Om allt fortfarande låter lite främmande för dig, oroa dig inte! I slutet av detta blogginlägg bör du känna dig säker på varje process som är relaterad till logotyptryckning.

För att sammanfatta: du kan inte spara en JPG, JPEG, PNG etc. som en vektorfil. Detta beror på att dessa typer av filer kallas ”rasterfiler”, vilket betyder att bilderna kommer att vara statiska/inte kan skalas. Att använda en av dessa filtyper kommer att göra att din logotyp blir suddig när du försöker ändra storlek på den, vilket är exakt varför den ursprungliga filtypen t.ex. en Ai-fil måste sparas som en vektorfil efter att du är klar med att skapa din logotyp i ett program som Adobe Illustrator.

Vad händer om min logotyp inte är en vektorfil?

Skulle du råka ha händerna på en logotyp som inte är vektoriserad, och istället är en rasterbildsfil som JPEG, JPG, PNG etc. Då har du några alternativ tillgängliga för dig.

Du kan använda en mängd olika onlineverktyg. Här kan du infoga din logotyp / replikera den, och nu exportera den som en vektoriserad fil, snarare än en rasterfil. Dessa verktyg varierar naturligtvis i kvalitet och kapacitet så din körsträcka kan variera.

Om du inte vill investera det i processen kan du alltid lägga ut ditt arbete på en grafisk designer som är specialiserad på tryckmetoder. Hitta någon som du tydligt kan kommunicera din uppgift till och som kan förstå vilket resultat du vill få av detta. Se till att de förstår PPI / DPI-relationen när det kommer till utskrift och du borde vara bra.

Slutligen, om du bara vill få det här gjort och inte har någon lust att lägga ut arbete på flera personer, kan du be oss hjälpa dig med din logotyp. Vi har våra interna grafiska formgivare, våra egna tryckerier och många års erfarenhet av den här typen av arbete – det är ungefär vad vi gör för att leva. Så i utbyte mot en liten avgift ser vi till att din logotyp skrivs ut på en valfri reklamprodukt och ser ut precis som du vill ha den.

Upplösningsstorlekar

När det kommer till upplösning och logotyptryck måste vi introducera en ny term – DPI. Detta står för Dots Per Inch, vilket tekniskt betyder skrivarpunkter per tum. Detta är något som aldrig kommer att vara viktigt för dig förutom när det kommer till logotyp tryckning. Termen syftar på hur många små punkter som går in i varje pixel i din bild, så med andra ord, DPI mäter tätheten av punkter per pixel.

Nedan är en bild som (förhoppningsvis) hjälper dig att illustrera skillnaden mellan PPI och DPI. PPI talar om pixlarna per tum på din digitala bild, och DPI talar om prickarna mellan dessa pixlar när du skriver ut din bild. Fler prickar betyder fler små prickar som kan hjälpa till att replikera färg på din logotyp, vilket gör att den ser jämn ut och håller högre kvalitet.

Generellt sett är högre DPI lika med högre bildkvalitet och färgutjämning, men resultaten varierar mycket beroende på vilka maskiner som trycker din logotyp. Lyckligtvis för dig kontrollerar vi varje steg på vägen när det gäller att få en logotyp som du väljer på en reklamprodukt, och genom rigorösa tester har vi bestämt 300 DPI för att ge de bästa resultaten. Det betyder att när du skickar en logotyp till oss som du vill ha tryckt bör du sträva efter 300 DPI.

Utskriftsområden

Detta är det sista du behöver veta om för att förstå alla delar av bra logotyptryck. Det hela beror på några nyckelelement som du måste tänka på:

  • Vilken typ av produkt du vill skriva ut på
  • Produktens material
  • Formen på produkten

Efter att ha vetat detta kan du sedan titta på utskriftstyp och -metod. Ett exempel på en metod är lasertryck (gravering).

Slutligen måste du veta dina mått. Dessa skrivs olika beroende på vilken typ av produkt du väljer. Vanliga mått vi använder på IGO Promo är: mm x mm, cm2 eller diameter. Andra leverantörer kan använda cm x cm. Detta beror på att produkter kan variera så mycket i typ/storlek. Till exempel, medan en penna har mycket liten tryckyta (mm x mm), har en skjorta en mycket stor (cm x cm), och en ballong kommer att behöva sina mått i diameter eftersom logotypen kommer att vara rund.

Ibland är vi så upptagna att vi förvirrar oss själva med enheter och mått. Nedan är en hjälpande hand för att se till att du har en uppfattning om ditt tryckområde och dess storlek.

  • 10 mm = 1 cm
  • 20 cm = 200 mm
  • 30 cm2 beräknas genom att multiplicera höjd med bredd, t.ex. 5×6 cm, 10×3 cm, 15×2 cm osv.

Kom ihåg: Diameter är avståndet över mitten (mm) på en cirkel, från sidan till den andra.

För att sammanfatta

Det är det, nu vet du allt du behöver veta när det kommer till logotyptryck. Du har förståelse för vektorfiler, filformat, upplösningsstorlekar och utskriftsområden. Om detta fortfarande verkar omöjligt att förstå, oroa dig inte! Mot en mindre avgift kan vi hjälpa dig att reda ut dig. På så sätt kan du se till att få ditt önskade resultat när du vill ha din logotyp tryckt på reklamprodukter. Allt du behöver göra är att skriva ett e-postmeddelande till sales@igoprofil.se eller ring oss på: 08 505 000 00.

Vart ska man gå härifrån?

Om du gillade den här lilla guiden och vill gräva djupare in i utskriftsvärlden, är nästa logiska steg att titta  närmare på vilken typ av färg du vill trycka i. Vi har skrivit ytterligare ett blogginlägg om detta, som du hittar genom att klicka på den här länken.

Skulle du känna dig redo och börja hitta rätt produkt för dig, hoppa in på vår hemsida. Här hittar du produkter för alla ändamål, såsom giveaways, textil och affärspresenter – vi har produkter för alla budgetområden.

By | 2022-09-23T10:48:03+01:00 16 september 2022|