Som företag är det viktigt att skilja sig från konkurrenterna. För varför ska människor köpa produkter och tjänster från ditt företag och inte från din konkurrent? Det börjar med att bygga upp varumärkeskännedom, vilket vi har skrivit mer om i artikeln om vikten av varumärkeskännedom. Du bygger igenkännlighet, förtroende och trovärdighet. Hur gör man det på ett sätt som är kreativt och effektivt? I den här artikeln ger vi några kreativa marknadsföringstips.
Använd rätt kanaler baserat på målgrupp
Det första viktiga steget är att lära känna din målgrupp. Det verkar så självklart, men det är ett steg som inte alla företag ägnar tillräcklig uppmärksamhet åt. Skapa en omfattande profilbeskrivning, även kallad ”buyer persona” i marknadsföringsvärlden, med detaljer som ålder, sysselsättning, intressen, utmaningar, mål och preferens av kanaler. Är dessa detaljer inte tydliga för dig? Då kan det hjälpa att intervjua ett antal personer från målgruppen. Om du vet vem din målgrupp är och i vilka kanaler din målgrupp är aktiv, kan du använda den informationen i din marknadsföring och kommunikation.
Kombinera online- och offlinemarknadsföring
Vi kan inte bortse från online marknadsföring. När vi letar efter produkter eller tjänster plockar vi snabbt upp vår bärbara dator eller telefon och använder sökmotorn för att göra jämförande undersökningar. Men det förändrar inte det faktum att offlinemarknadsföring inte längre spelar någon roll alls. Den fungerar fortfarande mycket bra, särskilt när det gäller att öka varumärkeskännedomen. Och ett viktigt marknadsföringstips är att se var man kan kombinera online- och offlinemarknadsföring på ett smart sätt. Låt till exempel trycka upp fina prylar och dela ut dem på platser där din målgrupp kommer, inklusive en flygblad som hänvisar till en kampanjsida med en unik URL. Detta gör det möjligt att mäta vad din offline kampanj levererar.
Använd QR-koder
En smart metod för att kombinera online- och offlinemarknadsföring är att använda QR-koder i din kampanj. Det är ett mycket enkelt sätt att förmedla information och ett mycket effektivt verktyg för att dela reklamvideor, rabattkuponger, exklusiva erbjudanden eller helt enkelt en länk till din webbplats eller sociala medier. Lägg till en QR-kod i ett flygblad eller tryck den på produkter. Se till att koden är väl synlig. Vi hjälper dig med tips för att trycka en QR-kod på produkter.
Planering av et brainstorm möte
Ett brainstorm möte är extremt värdefull för att skapa med en kreativ kampanj och behöver dessutom inte ta så lång tid. Planera in ett möte med ett antal personer inom ditt företag, gärna så brett som möjligt: från försäljning till kundtjänst. Sedan skriver ni upp temat för kampanjen på en tavla och kommer på 10-20 minuter fram till så många idéer som möjligt kring ämnet. Ingen idé är dumma, eftersom något alltid kan elimineras. Ett sådant möte inspirerar till nytänkande och ökar chansen att ni kommer fram till en verkligt originell kampanj. Eftersom flera personer inom företaget deltar i brainstormingen får du omedelbart stöd för idén.
Smarta samarbeten
Leta efter samarbeten med andra företag. Och du behöver inte tänka på företag som erbjuder samma produkter eller tjänster, utan som kompletterar varandra. Eller ett mycket uppseendeväckande samarbete som ingen ser komma. Smarta samarbeten ökar din räckvidd, ger dig tillgång till nya marknader och ger dig nya insikter för originella kampanjer. Ett antal exempel på smarta samarbeten inom marknadsföring och branding är:
- Nike & Apple: utvecklade Nike+ iPod Sports kit, innovativa produkter för sportvärlden.
- McDonald’s & Coca-Cola: som exklusiv läskedrycksleverantör till snabbmatskedjan drar varumärkena nytta av varandras berömmelse.
- Philadelphia & Milka: Philadelphia släppte en produkt med Milka-choklad.
Överväg också att samarbeta med influencers som har en publik som liknar din målgrupp. Om de marknadsför din produkt eller tjänst kommer den att tilltala en ännu större och relevant publik.
Kraften i gerillamarknadsföring
Du har förmodligen hört termen gerillamarknadsföring tidigare. Denna marknadsföringsstrategi fokuserar på den oväntade, överraskande effekten av att locka uppmärksamheten hos en stor publik. Målet är att få maximal effekt med begränsade resurser. Eftersom det är oväntat och överraskande fastnar det ofta väl. Med andra ord ett smart sätt att öka varumärkeskännedomen. Bra exempel på gerillamarknadsföring är flash mobs, gatukonst, att dela ut gratisprover med en twist, virala videor eller att placera produkter på oväntade platser.
Typer av kreativa marknadsföringskampanjer
Försök att tänka noga igenom vilka typer av kreativa marknadsföringskampanjer du kan använda. Här är exempel på några stycken:
- Utmaning i sociala medier
- Tävling
- Opinionsundersökningar
- Användargenererat innehåll
- Produktrecension
- Undersökning av kundfeedback
- Fototävling
- Hashtag-kampanj
- Influencer-övertagande
- Pop-up-evenemang
- Kampanj för värvning
- Kampanj för lojalitet
Vad fungerar bäst för ditt företag? Detta beror på din målgrupp, men det är också en fråga om att testa sig fram. Testa olika typer av kampanjer och se hur det tas emot av målgruppen. Fungerar det inte? Då använder du ett annat medel nästa gång.
Med hjälp av dessa marknadsföringstips får du massor av idéer för att komma igång med en kreativ marknadsföringskampanj. Behöver du hjälp med att välja rätt reklamprodukter för att stödja kampanjen? Vänligen kontakta IGO Profil. Tack vare mer än 75 års erfarenhet vet vi vilka produkter du kan använda för att göra ett gott intryck på dina kunder.
Låt dig också inspireras av följande artiklar: