Kanske håller du på med en rebranding process eller utvecklar du ett nytt varumärke. Logotypen är en viktig del av din företagsidentitet. Detta bild- och/eller ordmärke är ditt visitkort som syns på många ställen. Tänk på din webbplats, på sociala medier, men också på brevpapper och reklammaterial som pennor eller anteckningsböcker. Kanske har du din logotyp designad av en frilansare, marknadsföringsbyrå eller kollega. Det förändrar inte det faktum att det är bra att veta vad som är viktigt när det kommer till att designa en logotyp. På så sätt kan du enklare göra rätt val och se till att du gör intryck med din nya logotyp. Vi hjälper dig på vägen med ett antal tips för att designa en logotyp.
Få logotypen att matcha ditt varumärke
Se till att logotypen översätter din organisations identitet korrekt. Du vill positionera ditt varumärke på ett visst sätt, med ett visst budskap och en viss image. Och de delarna måste matcha din målgrupps attityd, önskemål och behov. Det är därför viktigt att kartlägga din målgrupp ordentligt. Den nya logotypen kan också vara en del av en rebranding process eller ompositionering av ditt varumärke. Det är möjligt att strategin, visionen och/eller uppdraget har förändrats över tid och du därför vill ha en ny stil som passar. Eller så är din logotyp föråldrad och i behov av en makeover.
Bestäm typen av logotyp
Bestäm vilken typ av logotyp du vill ha. Vi hänvisar här till logotypens struktur. Denna struktur ska inte bara vara ”vacker”, utan också logisk för ditt företag och passa in i kärnvärdena. Vill du att din logga ska innehålla varumärkets namn eller inte? Och vill du designa en logotyp i form av en ikon eller illustration? Vill du bara visa initialerna på ditt varumärke? Vill du kombinera ditt varumärke med en maskot? Går du efter en abstrakt symbol eller en kombination av ord och symboler? Eller väljer du en logotyp i form av en symbol? Bilden nedan visar några fina exempel på de olika designalternativen för logotyper. Se steg 4 i artikeln ”Designing a logo for your brand: a step-by-step tutorial”.
Tänk noga på typsnittet
Innehåller din logotyp text i form av varumärkets namn exempelvis? Då gäller det att tänka noga på typsnittet. Under utvecklingen av en företagsidentitet övervägs normalt redan typsnittet som du använder för online- och offlinekommunikation. Men typsnittet för din logotyp behöver inte vara samma typsnitt. Se bara till att typsnittet förstärker ditt budskap. En logotyp som är för slagkraftig distraherar från budskapet. Dessutom är det viktigt att typsnittet är lätt att läsa för att kunna identifiera meddelandet ordentligt.
Välj rätt färger
Vilka färger är bäst för din logotyp? Återigen är det viktigt att du väljer en eller flera färger som matchar ditt varumärke. En logotyp med rätt färger kan understryka styrkan i ditt företag. Varje färg har sin egen betydelse. Rött, orange, gult och deras variationer är bland de varma färgerna. Grönt, blått och lila är kalla färger. Mer information om de olika färgerna, betydelserna och användningarna i logotyper finns i artikeln ”Color Theory for Designers” från Smashing Magazine. Består din logotyp av flera färger? Då är det smart att även göra en svartvit variant eller få loggan tillverkad i en grundfärg. En sådan logotyp önskas ofta i samarbeten, men den är också användbar när man trycker vissa produkter med sin logotyp eller om man vill infoga logotypen i en specifik design. En vit eller svart variant kan också vara användbar för detta.
Notera tryckfärgerna
När det kommer till tryckfärger skiljer man mellan färgsystemen CMYK och Pantone® (PMS). Vi förklarar skillnaden mellan dessa färger i detalj i den här artikeln om tryckfärger. En logotypdesign består vanligtvis av högst fyra färger. Pantone®-färger är mycket lämpliga för detta. Eftersom Pantone® har en universell färgpalett kan du alltid vara säker på att färgerna är dem samma. Naturligtvis vill du inte att din logotyp ska se annorlunda ut på till exempel pappersvaror än på reklamartiklar.
Se till att logotypen är tidlös
Att designa en logotyp och implementera den nya logotypen kan vara ganska mycket jobb. Kanske till och med mer än du kanske tror från början. I slutändan måste alla platser där företagsidentiteten syns ersättas med den nya logotypen. Tänk inte bara på din webbplats, utan också på brevpapper, visitkort, pennor och så vidare. Det är därför det är viktigt att designa en tidlös logotyp som håller i många år framöver. Normalt ska en logotyp hålla i minst 10 år. En logotyp där både ditt företag och din målgrupp fortfarande kommer att känna igen sig om ett antal år och som folk inte kommer att tröttna på.
Ge ”hjälteutrymme” runt logotypen
Du kanske vill maximera utrymmet för din logotypdesign. Men se till att det finns tillräckligt med vitt utrymme runt logotypen så att den kan ”andas”. Detta vita utrymme är också känt som ”hjälteutrymme”. Det säkerställer att en logotyp sticker ut mer och får den scen den förtjänar. För att bestämma detta vita utrymme kan du ta bort en del av logotypen, till exempel en bokstav. Du härleder sedan det minsta vita utrymmet från höjden och bredden på denna bokstav.
Få logotypen tillverkad i olika storlekar
Undrar du om det är bättre att designa eller få din logotyp designad i rektangulär form eller kvadratisk? Rätt svar är: båda. I slutändan måste din logotyp passa på olika ställen på olika material. För användning på sociala medier som Twitter eller LinkedIn behöver du en fyrkantig logotyp. Använd aldrig en rektangulär logotyp i ett kvadratiskt utrymme. Din logotyp blir väldigt liten eller beskärs automatiskt, vilket inte ser vackert ut. Det finns flera webbplatser med en praktisk översikt över de olika logotyperna för alla sociala medier. Kolla till exempel in Hootsuites guide för storlek på bilder på sociala medier. Men tänk också på att få din logotyp tryckt på icke-digitalt material som en tryckt penna med logga eller en tryckt väska med logga. Så se till att ha din logotyp i olika format. Du kan till exempel också göra varianter av logotypen med eller utan payoff, eller en liten version som du kan använda som en ”favicon” eller den lilla bilden som du ser på fliken i din webbläsare. Dess standardstorlek är 16 x 16 pixlar.
Se till att du har en vektoriserad fil med logotypen
Om du har en logotyp designad av en byrå eller designer är det viktigt att fråga om du kan få en vektoriserad fil av logotypen. En vektorfil är en grafisk bild som kan förstoras eller förminskas oändligt, utan att försämra kvaliteten på bilden. Detta är möjligt eftersom bilden består av vektorer eller en start- och slutpunkt som består av linjer och former. Till exempel behöver IGO Promo en sådan vektorfil för att skriva ut reklampresenter. Du kan känna igen en vektorfil på dess filtyp. Det här är filer med .ai, .pdf, .svg eller .eps som en förlängning. Fick du inte en vektorfil med logotypen?
Förvara logotyperna på en central plats
Du har en snygg logga som du är nöjd med. Efter design av logotypen är nästa steg dess praktiska tillämpning. Ett viktigt första steg som inte alla tänker på är att lagra logotypfilerna på en central plats. Se till att det är en plats som du lätt kan hitta och som även de andra anställda i ditt företag lätt kan nå. Detta sparar mycket tid och ansträngning i framtiden och säkerställer att rätt logotyp alltid används.
Gör en inventering av alla tillgångar med logotyp
Detta är ett steg som du kan börja med under designprocessen. Det är viktigt att ha en överblick över alla nuvarande varumärkesbärare eller alla tillgångar som för närvarande bär din nuvarande logotyp. Och inte bara det: överväg också om det är användbart att få dessa tillgångar tryckta med den nya logotypen. Till exempel använder inte alla företag visitkort längre. Fundera också på vilka märkesbärare du vill lägga till för att uppmärksamma din nya logotyp. Från tryckta vattenflaskor med logga till t-shirts med logga: möjligheterna är oändliga.
Presentera din nya logotyp på ett roligt sätt
Det är först och främst viktigt att informera medarbetarna om den nya stilen och tanken bakom. Dessutom kan du välja ett bra tillfälle att introducera logotypen för omvärlden. Det kan du till exempel göra med en trevlig kampanj. Lotta ut ett antal fina prylar med den nya logotypen på eller överraska dina kunder eller relationer med en gratis giveaway med den nya logotypen.
Med hjälp av tipsen ovan vet du redan vad som är viktigt när det kommer till att designa en logotyp. Har du frågor om den optimala matchningen av din logotyp med affärspresenter och reklamartiklar? Medarbetarna på IGO Profil hjälper dig gärna med det!