Har du frågor? Vi finns tillgängliga på|info@igoprofil.se

Marknadstrender för 2024

Reklamgåvor och material är en del av din marknadsföringsstrategi. De är verktyg som bidrar till ditt företags synlighet. Det är viktigt att hålla sig informerad om utvecklingen inom marknadsföringsområdet och att ta hänsyn till detta när man bestämmer rätt marknadsföringsstrategi. Utifrån detta kan du göra en strategisk koll på vilka marknadsföringsresurser du ska använda. För att hjälpa dig med detta har vi listat 6 viktiga marknadsföringstrender för 2024 och hur du kan svara på dem.

1. Tänk på hållbar och etisk marknadsföring

Det är en trend som har pågått de senaste åren och kommer att fortsätta under 2024. Allt fler företag fattar beslut med hänsyn till ekonomi, miljö och samhälle. Varje företag har sin egen tolkning av detta. Det är en process som sker i steg och inte är möjlig över en natt. Detta har vi tidigare skrivit om i artikeln om Corporate Social Responsibility. Marknadsföringsmässigt kan man även ta hänsyn till detta och titta på möjligheterna till en ärlig och uppriktig hållbar kampanj. Läs artikeln med tips för att sätta upp en hållbar kampanj och kom igång. IGO Profil har olika hållbara produkter för att stödja en sådan kampanj.

2. Säkerställ direkt interaktion med dina kunder

’Konversationsmarknadsföring’ är en viktig marknadsföringstrend som kommer att fortsätta under 2024. Det handlar om att ha samtal i realtid med dina (potentiella) kunder med hjälp av till exempel WhatsApp eller en chatbot på hemsidan. Vi lever i en tid då människor är otåliga och inte känner för att vänta på ett svar. Ju snabbare du kan hjälpa dem, desto bättre. Numera finns det många lösningar för detta i form av AI-drivna chatbotar och virtuella assistenter som svarar på frågor och ger vägledning vid köpbeslut.

3. Närma dig dina kunder på ett personligt sätt

Efter den tidigare trenden inom marknadsföring är det viktigt att bemöta både sina tidigare kunder och potentiella kunder på ett personligt sätt. Detta säkerställer större kundnöjdhet. Och det här handlar inte bara om att använda namnet i e-postmeddelanden, utan också att erbjuda personligt innehåll. Tänk till exempel på personliga produktrekommendationer, skräddarsydda förpackningar och reklampresenter som verkligen är skräddarsydda för individen. IGO Profil hjälper dig gärna att bestämma de rätta presenterna och anpassa dem.

4. Få AI att fungera för ditt företag

AI kan givetvis inte uteslutas när det kommer till marknadsföringstrenderna 2024. En trend som har vuxit fram i en enorm hastighet 2023 och som kommer att bli en nödvändig del av vårt samhälle framöver. Försök att inte se AI som ett hot, utan omfamna tekniken och se hur du kan använda den i ditt företag för att berika din marknadsföring. Möjligheterna är oändliga och det ger inte bara inspiration, utan också stöd till din marknadsföring och försäljning.

5. Fokusera på den mänskliga upplevelsen

Även om AI är på frammarsch är det fortfarande viktigt att fokusera på den mänskliga upplevelsen. Det här handlar om att skapa en upplevelse och ”wow-effekten” kring en produkt eller ett varumärke. Bygg en verklig kontakt med din målgrupp. Om vi kopplar detta till kampanjprodukter är det viktigt att välja produkter som matchar den upplevelsen. Produkter som ger ett bestående minne av ditt varumärke.

6. Kombinera online med marknadsföringsresurser offline

I den digitala tidsåldern har marknadsföring på internet blomstrat, men det finns en anmärkningsvärd comeback för offlinestrategier. Fokus ligger på en hybridstrategi – kombinera onlineprecision med offline påtaglighet. Arbeta efter mätbara resultat. År 2024 är framgång inte ett antingen-eller mellan online och offline – det handlar om att hitta den perfekta balansen.

Nu har du mer insikt i marknadsföringstrenderna som du kan bemöta under 2024. Se till att dina marknadsföringsval är skräddarsydda för dina anställdas och (potentiella) kunders professionella förväntningar och personliga värderingar. Behöver du hjälp med att bestämma reklamgåvor som passar inom den valda marknadsföringsstrategin? IGO Profil-teamet är redo att hjälpa dig.

By | 2024-02-08T13:34:07+01:00 19 december 2023|