Varje kontor behöver kontorsprodukter såsom pennor, post-its och anteckningsblock. Men visste du att du kan dra nytta av dessa kontorsprodukter mycket mer än du kanske tror från början? Åtminstone om du närmar dig det på rätt sätt. För att hjälpa dig komma igång ger vi i den här artikeln smarta tips för att hantera och fylla på dina kontorsmaterial.
Använd ett smart lagerhanteringssystem
Se till att hålla koll på det aktuella lagret av nödvändiga föremål på kontoret på ett smart sätt. Det kan vara en enkel anteckningsbok eller en Excel-fil där du har koll på detta, men det finns även speciell programvara på marknaden för lagerhantering. Se till att endast en person är ansvarig för förvaltningen eller se till att alla använder systemet, annars går det inte att hantera.
Välj kontorsmaterial med tryck
Det är trevligt att ha alla kontorsmaterial i lager, men vad händer om dessa föremål har din logga på dem? På så sätt ser inte bara allt vackert ut i samma företagsidentitet, utan artiklarna bidrar också till din interna varumärkeskännedom. De sticker ut när de används och ger en professionell bild av företaget.
Använd tryckta kontorsprodukter som reklampresenter
Använd inte bara de tryckta kontorsmaterialen för ditt eget företag, utan dela också ut dem till dina kunder eller relationer. En praktisk present som de definitivt kommer att ha nytta av. På så sätt syns din logga med dem och de blir mer medvetna om ditt företag. Ett smart sätt att säkerställa mer synlighet för ditt företag.
Överväg hållbara kontorsartiklar
Allt fler företag arbetar med att bli mer hållbara. Och det kan vara inom alla möjliga områden: från att göra kontorsbyggnaden mer hållbar till att minska plast användning. Men du har också möjlighet att välja hållbara eller miljövänliga kontorsmaterial. Tänk på kontorsprodukter gjorda av återvunnet eller grönt material som bambu, rPET, kork eller filt. Läs mer om detta i artikeln om hållbara material.
Inventera kontorsmaterial i slutet av året
Slutet av året är ett bra tillfälle att inventera i kontorsmaterial och ta reda på hur du vill få en bra start på det kommande året. Har du pengar över från din årliga budget? Om ja, se efter om du kan komplettera kontorsmaterial med praktiska och speciella produkter.
Be anställda om input
Förbered ett frågeformulär för de anställda och be dem om input om önskat kontorsmaterial. Vad har de nog av och vad behöver de mer av? Utifrån detta kan du bestämma vilka kontorsmaterial som ska beställas.
Det finns oändligt med inspiration och smarta tips för att komma igång med att fylla på och uppdatera ditt kontorsmaterial. Nyfiken på de mest populära föremålen för kontoret? Besök vår hemsidan för mer inspiration. Och läs även artikeln med kontors-life hacks för att göra kontorslivet ännu enklare.