Att attrahera nya kunder är en utmaning, men att behålla dem kan vara ännu svårare. Att bygga en långsiktig relation är viktigt för att behålla dina kunder. Det här går mycket längre än att bara sälja. Varför är det så viktigt att upprätthålla kundrelationer? Hur ställer du dig till det? Och vad ska man inte göra? Vi kommer att berätta allt om det, inklusive ett antal tips för att positivt överraska dina kunder.
Kundresan: See, Think, Do, Care
Alla känner nu till termen ”kundresa”. En välkänd modell för att beskriva denna kundresa är ”Se-Tänk-Gör-Vårda-modellen med följande faser:
- See: kunden är medveten om ett behov eller problem, men söker ännu inte specifikt efter lösningar.
- Think: kunden söker aktivt infor_SEmation om möjliga lösningar på sitt problem.
- Do: kunden bestämmer sig för att göra ett köp.
- Care: företaget ser till att kunden förblir kopplad till företaget på ett positivt sätt.
Den här artikeln handlar huvudsakligen om ”Vård”-fasen. I praktiken hoppar företag ibland över detta steg eller är mycket mer uppmärksamma på de första stegen. Även om det verkligen är en mycket viktig fas.
Varför stärka kundrelationen?
Varför är det så viktigt att stärka kundrelationen? Vi listar fördelarna:
- Större kundnöjdhet: Kunderna känner sig värderade och förstådda av företaget.
- Mer kundlojalitet: Det säkerställer större kundlojalitet och de är därför mer benägna att komma tillbaka för upprepade köp.
- Mun-till-mun-reklam: Nöjda kunder delar sina positiva upplevelser med andra, vilket kan locka nya kunder.
- Få feedback om dina produkter/tjänster: Det uppmuntrar till öppen kommunikation och ger dig möjlighet att ställa frågor till dina kunder om dina produkter eller tjänster.
- Konkurrensfördelar: Nöjda och lojala kunder är mindre benägna att byta till en konkurrent.
Kundlojalitet: exempel på vad man inte ska göra
Det finns skäl nog att komma igång med att stärka kundrelationerna, men det finns (tyvärr) gott om exempel på hur man inte gör det. Tänk till exempel på följande exempel:
- Att inte höra från dig efter köp: Utan uppföljning ger du kunderna känslan av att de inte är viktiga och det finns en god chans att de glömmer bort dig.
- Skräppost: Att skicka överdrivet många e-postmeddelanden eller upprepade gånger kontakta utan relevans leder till irritation och förlust av kundernas förtroende.
- Opersonlig kommunikation: Om du skickar generiska meddelanden och inte närmar dig dina kunder personligen, orsakar detta bristande engagemang och intresse.
- Att inte lyssna på dina kunder: Att ignorera feedback är ett missat tillfälle och orsakar förlust av kundlojalitet.
- Att inte vara transparent: Att undanhålla viktig information eller att inte kommunicera ärligt om produkter eller tjänster leder till misstro och förlust av trovärdighet.
- Underlåtenhet att hantera ett klagomål på rätt sätt: Underlåtenhet att hantera ett klagomål på ett adekvat sätt kan leda till missnöje och förlust av kunder, eftersom de känner att de inte tas på allvar.
Att stärka kundrelationerna: det är så du tar dig an det
Nu vet du vad du inte ska göra, men hur säkerställer du god kundlojalitet? Om du följer åtgärderna nedan tar du redan några bra steg.
1. Använd CRM
Ett bra CRM, eller Customer Relationship Management-system, är avgörande för att upprätthålla kundrelationer. Med hjälp av detta verktyg är det möjligt att spåra och organisera all interaktion med dina kunder, vilket ger dig mer insikt i deras behov, preferenser och beteende.
2. Be om feedback efter köpet
När du ställer frågor till dina kunder efter köp visar du att du värdesätter deras åsikter och är villig att lyssna och förbättra. Det ger dig också värdefulla insikter för att förbättra dina produkter, tjänster och processer.
3. Ge god kundservice
Att ge utmärkt kundservice är avgörande för att stärka kundrelationer. Se till att dina kunder enkelt kan kontakta dig om de har frågor och svara snabbt på frågor och klagomål. Läs artikeln med ännu fler smarta sätt för bra kundservice.
4. Kontakta oss regelbundet så personligt som möjligt
Från en expertpunkt bör du nå ut 7 till 9 gånger om året. Genom att regelbundet kontakta dina kunder visar du att du uppskattar dem. Du bygger förtroende och stärker bandet med dina kunder.
5. Ordna en öppen dag
En öppen dag ger dig möjlighet att ge kunderna en titt bakom kulisserna och prata med dem i en annan miljö. Visa var du utmärker dig och vad du har att erbjuda. Läs denna artikel flr fler tips för att anordna ett event.
6. Belöna kundlojalitet
Det finns olika alternativ för att belöna kundlojalitet. Överväg att erbjuda ett lojalitetsprogram med belöningar, rabatter eller exklusiva evenemang för lojala kunder. Detta uppmuntrar till upprepade köp och visar också kunderna att du uppskattar deras lojalitet.
7. Säg förlåt på ett originellt sätt
Om något oväntat går fel, visa uppriktig ånger och ge en originell ursäkt för att göra det rätt. Detta visar att du tar kunden på allvar och är villig att anstränga dig extra för att garantera nöjda kunder.
Andra tips: överraska dina kunder positivt
Överraskande kunder kan förstärka sina positiva upplevelser av ditt varumärke och uppmuntra till positiv mun till mun. Men hur överraskar du dina kunder?
- Ge något extra på köpet: Tänk på en handskriven lapp eller en snygg pryl med logga.
- Organisera en rolig utflykt: Spela golf tillsammans eller besök en sportmatch.
- Skicka ett exklusivt erbjudande till dem: Ett intressant erbjudande på en produkt som är attraktiv för kunden.
- Ge dem en personlig affärsgåva: Tänk på tryckt choklad eller en anteckningsbok med en personlig etikett.
- Överraska dem med ett sommarpaket: Ännu mer original än ett julpaket, sommarpaketet. Fyll en strandväska eller kylväska med roliga reklamprodukter för sommaren.
Hoppas detta inspirerade dig att hjälpa till att stärka dina kundrelationer. Vi hjälper dig gärna att hitta en personlig reklampresent som passar ditt företag och dina kunder.