Har du frågor? Vi finns tillgängliga på|info@igoprofil.se

Trender för evenemang 2023

Förra året kunde de flesta evenemang äga rum ’offline’ igen. De flesta har nog sett fram emot att få träffas igen personligen. Har något förändrats jämfört med offlinehändelserna före coronakrisen? Svaret är ja. När det gäller evenemang ser vi en del intressanta utvecklingar. Vilka är de nuvarande trenderna och utvecklingen inom evenemangsbranschen som vi kan lära oss av? Hur kan du fortsätta koppla din målgrupp till ditt varumärke eller produkt? I den här artikeln tittar vi på de viktigaste händelsetrenderna för 2023 som du bör uppmärksamma.

Personliga evenemang

Att anpassa affärsevenemang till mer personliga evenemang är inte en ny trend. Vi känner alla till namnbrickorna du får på en konferens. Men det finns fler möjligheter. Tänk på att skicka personliga inbjudningar och skräddarsy programmet efter besökarna. Självklart behöver du information från besökarna för detta. Överväg till exempel att skicka en enkät, där du tydligt anger vad du ska använda resultaten till. Att göra ditt evenemang personligt kommer att få dem att känna sig riktigt välkomna.

Tips: IGO Profil erbjuder olika produkter som kan anpassas med namn. Trevligt att överraska dina gäster med före, under eller efter eventet. Om detta är möjligt anges det med produkten.

Hybridevenemang: kombinera offline och online

Även om evenemang tillåts äga rum offline igen, har många arrangörer upptäckt fördelarna med onlineevenemang. Vissa deltagare kanske inte kan närvara vid det fysiska evenemanget på grund av hälsa, säkerhet eller på grund av det långa reseavståndet eller begränsad kapacitet på platsen. Hybridevenemang ger dem, förutom den fysiska platsen, möjligheten att koppla upp sig online. På så sätt kan alla vara närvarande! Dessutom kan du också ha ett onlineevenemang före offlineevenemanget för att övertyga folk att komma till evenemanget. Tänk till exempel att tillkännage laguppställningen i form av artister eller talare online inför offlineevenemanget för att uppmärksamma evenemanget ytterligare.

Tips: ska du organisera ett evenemang? Överraska deltagarna i ditt evenemang före eller efter med tryckta reklamprodukter. På så sätt kombinerar du evenemanget med något påtagligt och du ger omedelbart en del av varumärket!

Bygg en gemenskap

Nuförtiden handlar det verkligen inte bara om att organisera ett evenemang längre, utan att bygga en gemenskap är också en av evenemangstrenderna. Det är bra att se hur ni kan underlätta detta som organisation och se till att det blir en del av er gemenskap. Detta kan ta olika former. Tänk till exempel på en app där besökare kan se vilka fler som är närvarande vid evenemanget. Det perfekta sättet att nätverka. Men det kan också vara en Facebook- eller Linkedin-grupp som vanliga besökare kan anmäla sig till och där du som organisation är först med att dela med dig av nyheterna om evenemanget. Detta gör att de känner sig exklusivt anslutna.

Tips: se till att du har varor tryckt med loggan för ditt event! Denna exklusiva merchandise säkerställer att entusiastiska besökare gör reklam för ditt evenemang. Tänk till exempel på tryckta kepsar med din logga.

Användningen av mindre evenemang

Genom att välja flera mindre evenemang per år istället för ett stort årligt evenemang säkerställer du synlighet av ditt varumärke vid flera tillfällen. Tänk till exempel på ett roadshow-koncept med ett litet evenemang på olika platser. Men du kan också göra detta med ett affärsevenemang. En roadshow där du presenterar din produkt på olika platser i Sverige. Detta säkerställer att du kan nå en större del av Sverige. Dessutom är matfestivalerna tillbaka. Lokala, småskaliga evenemang för riktiga gourmeter.

Tips: Se hur du kan marknadsföra ditt mindre evenemang med rätt reklamartiklar. Förse de anställda med tryckta kepsar och skjortor. Och ta även en titt på zero waste-kopparna för att göra ditt evenemang plastfritt så att du även tar hänsyn till miljön.

Upplevelsemarknadsföring får ännu mer fokus

I år är det också ett starkare fokus på upplevelsemarknadsföring, det vill säga att skapa en upplevelse och ’wow-effekten’ kring en produkt eller varumärke. Upplevelsen säkerställer att publiken verkligen bygger en koppling till ett varumärke. Detta kan göras genom att lägga till extra överraskande inslag till evenemanget som ger en extra upplevelse eller genom små, lokala varumärkesaktiveringar. Tänk på framväxten av foodtrucks, festivaler via livestream och lokala konserter med en mindre publik.

Tips: Försök att tänka på andra sätt som din publik kan interagera med ditt varumärke på. Ett exempel är en kampanj under en radiosändning eller podd där du ger bort varor med ett snyggt tryck. På så sätt kan du introducera människor till ditt varumärke och skapa ett bestående minne.

Giveaways är fortfarande populära

Giveaways har blivit extra populära på evenemang sedan förra året. Kanske just för att företag varit mindre i rampljuset på grund av coronakrisen. Med giveaways, till exempel, tänk på goodiebags som kan vara en del av en framgångsrik marknadsföringsstrategi. Läs även våra tips för goodiebags som ett optimalt reklamverktyg. Giveaways relaterade till sport och hälsa är en riktig trend inom evenemangsbranschen. Tänk till exempel på en matlåda med tryck för en hälsosam lunch eller en vattenflaska med logotyp.

Det här var ett antal viktiga händelsetrender och utvecklingar som du bör vara uppmärksam på som företag. Se hur du kan använda de olika alternativen för att verkligen lämna intryck hos din målgrupp.

By | 2023-03-23T10:14:57+01:00 23 mars 2023|