Har du frågor? Vi finns tillgängliga på|info@igoprofil.se

Tryck QR-kod på produkter: detta är vad du behöver veta!

Att trycka en QR-kod på produkter ger flera fördelar för dig som företag. Bokstäverna QR står för ”Quick Response”. Syftet med en sådan kod är att förmedla information snabbt och enkelt. Från produktdetaljer och specifikationer till instruktioner och recensioner. Med andra ord kan den användas för ditt företag som ett effektivt marknadsföringsverktyg för att dela reklamfilmer, rabattkuponger och exklusiva erbjudanden.

Dessutom kopplar det enkelt ihop den fysiska världen med den digitala världen, eftersom du hänvisar kunder till din webbplats eller sociala medier. Du ger en hjälpande hand till kundupplevelsen och tar bort onödiga steg i inköpsprocessen av dina produkter eller tjänster.

En ytterligare fördel är den enkla interaktionen med mobila enheter. Som mottagare skannar du helt enkelt den här koden med din telefon. Tillverkare kan till exempel använda QR-koder för produktregistrering och garantiändamål, vilket ger kunder till dina produkter eller tjänster snabb tillgång till support och tjänster.

Men om du vill utnyttja kraften i QR-koder på dina produkter finns det några viktiga överväganden att tänka på. Tyvärr kan QR-koder på andra ytor än vanligt papper och liknande ytor leda till tryckproblem som vi aldrig kan garantera att det fungerar i slutändan.

Därför råder vi och våra tryckerispecialister alla som vill ha en QR-kod på sina beställda reklamartiklar att låta oss göra ett tryckt prov, alltså ett fysiskt prov på artikeln med avtrycket, innan vi går till produktionen. Naturligtvis leder detta till extra kostnader för dig och en längre produktionstid för hela beställningen, men det är bättre att svälja detta piller och inte ha en full produktion som inte ger koden i enlighet därmed.

För att få bästa möjliga resultat finns det flera saker att tänka på:

1. Använd en vektorfil för optimal kvalitet

Börja med grunderna: se till att du anger din QR-kod som en vektorfil. Detta garanterar optimal kvalitet, speciellt vid skalning till olika storlekar. Oavsett om det är på en liten produktetikett eller större förpackningar, bibehåller en vektorfil skärpan. Var medveten om att när du skapar filen finns det ett alternativ att ladda ner en ”tryckbar fil” (vanligtvis eps eller svg). På så sätt säkerställer du att det är en anständig fil. Vi förklarade detta i en blogg om hur man skapar en vektorfil! För detta ändamål kan vi inte rekommendera att tho. Risken för att korrumpera koden är relativt stor.

2. Minsta storlek på 20 x 20 mm

Tänk på storleken på din QR-kod. Minst 20 x 20 mm rekommenderas för att säkerställa att koden förblir lätt att läsa. Koder som är för små kan vara svåra att skanna, vilket äventyrar användarupplevelsen.

3. Kontrastfärg mot bakgrunden

Har du någonsin undrat varför de flesta QR-koder som tillhandahålls är svart på vitt? Lätt att svara: Säkerställ tillräcklig kontrast mellan QR-koden och ytan som den är placerad på. Detta förbättrar möjligheten att skanna och säkerställer att koden sticker ut, även på avstånd.

4. Undvik grövre material och lasergravyr på trä

Undvik att använda QR-koder på grövre material som jutepåsar eller de flesta naturliga ytor, eftersom delar av koden kan gå förlorade. På samma sätt undvik användning på träföremål med lasergravyr eftersom laserteknik kan variera från föremål till föremål och kan påverka möjligheten att skanna.

5. Särskilda hänsyn för runda och koniska föremål

För runda föremål, såsom flaskor, begränsa QR-koden till max 20 x 20 mm för att undvika förvrängning. Förvrängningen kan uppstå under utskrift, vilket återigen kan påverka möjligheten att skanna QR-koden.

6. Inte på genomskinliga föremål

QR-koder ska inte användas på genomskinliga föremål såsom flaskor. Transparensen kan störa kodens läsbarhet, vilket kan förstöra dess funktionalitet.

Genom att följa dessa riktlinjer är du på rätt väg för att säkerställa att dina QR-koder inte bara är visuellt tilltalande, utan också fungerar optimalt på olika material. Men om du beställer ett tryckt prov först, ger detta säkert dina kunder enkel tillgång till värdefull information och interaktion med dina produkter eller tjänster.

By | 2024-02-08T13:38:17+01:00 1 februari 2024|