Du vet hur det känns. Du hör en välbekant jingel, ser ett tryck som skriker 1998 eller någon går förbi med trådbundna hörlurar som om det vore 2003 igen. Och BAM, plötsligt är du tillbaka i tiden.
Det är nostalgi. Och vi är mitt i det. Y2K-stilen är tillbaka, färger, typsnitt och texturer från 90-talet är trendiga igen. Och ja, folk köper ivrigt produkter som påminner dem om skoldiskotek, flip-telefoner och spänningen med uppringt internet.
Varför varumärken utnyttjar det förflutna
Stora varumärken dyker ner i sina arkiv. Gamla loggor, vintageförpackningar, retroannonser – allt kommer tillbaka med en lekfull blinkning. Varför? För att det fungerar. Forskning visar att konsumenter är mer benägna att köpa från varumärken som påminner dem om ”den gamla goda tiden”. Det bygger förtroende, väcker känslor och känns mer mänskligt än elegant, hypermodern design.

📌 Flips tips: Känslor säljer bättre än logik. Och vad triggar mer känslor än en gnutta barndomsnostalgi?
Varför retro fungerar för reklamprodukter
Ett väl valt retroplagg har den perfekta balansen mellan nöje och familjärhet. Den säger: ”Den här organisationen fattar grejen.” Och i en värld av reklamprodukter är det guld. Retrovaror är Instagramvänliga, sticker ut, sparas och pratas om. Men hur ser en nostalgisk profilprodukt ut egentligen? Tänk:
- Chunky nyckelringar i transparenta färger, med smileys eller ikoner i pixelstil
- T-shirts i mjuk bomull med tryck i vintagestil eller blekta loggor
- Tygpåsar med typsnitt i Y2K-stil eller djärv grafik som de från din skolplanerare
- Bärbara datorer som ser ut som VHS-fodral eller retro arkadspel
- Accessoarer i nostalgiska färger som pastelllila, knallgult, mintgrönt och tuggummirosa
Det handlar inte om att kopiera det förflutna exakt. Det handlar om att fånga känslan. Lite retro är ofta precis tillräckligt för att slå an den där känslomässiga anknytningen. Och den stannar kvar hos människor, mycket längre än någon kampanjslogan.
👉 Kolla in våra originella prylar som passar perfekt in i retrotrenden.
Varför nostalgi är perfekt för varumärkeskännedom
Nostalgi är mångsidigt. Den kan vara rolig, snygg, sentimental eller till och med lite ironisk, beroende på hur du använder den. Och det betyder att det fungerar för ett brett spektrum av publik, från Gen Z (ja, de älskar 90-talet också, även om de inte upplevde det) till millennials och vidare. Folk glömmer vad du säger, men inte hur du fick dem att känna. Och det är det som gör retro reklamartiklar så kraftfulla. Du ger inte bara något användbart, du ger någon ett leende. Ett litet ögonblick av ”Åh wow, jag kommer ihåg det här!”
Och i en värld där de flesta märkesvaror glöms bort i en låda betyder den känslomässiga effekten allt.
En återgång med effekt
Trender kommer och går, men nostalgi är tidlös. Det är marknadsföringsversionen av comfort food, alltid bra, alltid välkommen. På IGO Profil har vi sett en stark efterfrågan på retroinspirerade produkter. Tänk kassettformade tekniska prylar eller väskor med dragsko i 90-talsstil. Varumärken återupptäcker att lite nostalgi räcker långt.
Så oavsett om du planerar en kampanj, en giveaway eller en hel märkeskollektion, luta dig mot retrotrenden. För om det fick folk att le då, så kommer det att få dem att le nu. Och din logga? Den får följa med på resan.