Har du frågor? Vi finns tillgängliga på|info@igoprofil.se

Varför reklamgåvor? Psykologin bakom att ge

Att ge bort affärsgåvor har blivit en naturlig del av verksamheten i många företag. Tänk t.ex. på gåvor i slutet av året, en gåva vid en viktig milstolpe eller ett enkelt tack för ett bra samarbete. Men varför är det så populärt med reklamgåvor? Vad är effekten av att ge en affärsgåva? Och hur uppnår man rätt effekt? Fortsätt läsa så ska vi berätta allt om det.

Principen om ömsesidighet

Kraften i en reklamgåva har att göra med principen om ömsesidighet. Denna psykologiska princip myntades av den amerikanske psykologen Robert Cialdini och innebär att människor tenderar att ge något tillbaka när de får något. Den här principen kan också tillämpas på reklamgåvor. När ditt företag ger en gåva till kunder eller relationer involverar du dem i företaget och de kommer att vara mer benägna att ge något tillbaka, förbli lojala, göra ett köp eller stärka relationen. Vill du veta mer om dessa psykologiska principer? Läs då boken ”Influence” av Robert Cialdini.

Koppla känslorna till ditt varumärke

När man får en gåva skapar det automatiskt en glad känsla. Och det gäller även för en presentreklam. Mottagaren upplever positiva känslor av glädje, överraskning och uppskattning. Dessa känslor kopplar du sedan till ditt varumärke, vilket kan ha stor betydelse för beslutsprocessen på både kort och lång sikt. Se till att presenten inte bara är värdefull, utan också relevant och meningsfull för mottagaren. Visa att du känner och uppskattar mottagaren och skapa ett personligt band.

Ditt varumärke är top-of-mind igen

En reklamgåva är en påtaglig påminnelse om ditt företag, så mottagaren kommer regelbundet att tänka på ditt varumärke, ibland till och med långt efter att presenten har getts. Detta kallas även ”top-of-mind”-marknadsföring. Den här effekten blir ännu större om du låter trycka upp presenten med din logga. Särskilt när det är en användbar, slående eller innovativ gåva som de använder varje dag. Tänk t.ex. på en anteckningsbok med tryck, en lyxig, graverad penna eller en skrivbordskalender med logga. När mottagarna använder dessa föremål kommer ditt varumärke att vara top-of-mind igen.

Förstärkning av kundrelationen

Att skaffa nya kunder är viktigt, men det är också viktigt att behålla sina kunder. För att behålla dina kunder är det viktigt att bygga upp en långsiktig, positiv relation och se till att de förblir kopplade till ditt företag. Detta går mycket längre än att bara sälja sina produkter eller tjänster. Företagspresenter bidrar till att stärka kundrelationerna och varumärkeslojaliteten. Det visar att du uppskattar dem och tycker att det är viktigt att hålla kontakten. Läs fler tips i artikeln ”Stärk kundrelationen: det här bör du göra och inte göra”.

Hur uppnår man rätt effekt?

Så du förstår varför reklamgåvor är viktigt. Inte bara för mottagaren, utan också för ditt företag. Men det betyder inte att du uppnår rätt effekt med varje reklamprodukt. Därför ger vi ett antal tips för att uppnå rätt effekt:

  • Vet vem din mottagare är: Se till att du är medveten om mottagarens intressen och behov. Du gör ett starkt intryck med en personlig gåva som matchar deras preferenser.
  • Välj kvalitet: Du kommer inte att uppnå rätt effekt med en penna som är halvt sönderslagen. Satsa på en gåva av hög kvalitet som bidrar till ett längre varumärkesminne.
  • Lägg till en personlig touch: Ett personligt meddelande eller en gåva med namn gör gåvan mer personlig och meningsfull.
  • Ge en användbar gåva: Det är mycket mer sannolikt att du får en användbar gåva i vardagen, vilket innebär att ditt varumärke kommer att få mer uppmärksamhet.
  • Var originell: Ge en annorlunda gåva med ett vackert budskap, ju mer originell, desto bättre.
  • Bygg upp en kampanj kring den: En reklamgåva kan vara en del av en kampanj som består av flera delar. Tänk på en webbplats eller en YouTube-video med ett personligt meddelande.

Att välja rätt tillfälle för en affärsgåva

Ge gåvor vid strategiska tillfällen. Tänk inte bara på en gåva runt jul, det finns många fler alternativ. För inspiration har vi listat ett antal tillfällen:

  • Födelsedagar
  • Företagets årsdagar
  • Början av det nya året
  • Påsk
  • Början av sommaren
  • Vid stora sportevenemang som EM, VM eller Tour de France
  • Vid lansering av en ny produkt eller tjänst
  • Som souvenir efter en mässa eller ett företagsevenemang
  • Vid slutförandet av ett projekt

Det är tydligt varför reklamgåvor har en positiv effekt och hur man uppnår den effekten. Behöver du hjälp med att välja de reklamgåvor som har rätt effekt på din målgrupp? IGO Profil har mer än 75 års erfarenhet av reklamprodukter och hjälper dig gärna.

För mer inspiration, läs följande artiklar:

By | 2024-06-12T09:01:04+01:00 12 juni 2024|