Har du frågor? Vi finns tillgängliga på|info@igoprofil.se

10 ovärderliga tips inför mässan

10 ovärderliga tips inför mässan

Då var det klart: ni ska ställa ut på mässan (hurra!).
Mässor är otroligt användbara utifrån marknadsföringssyften. 
Gör man rätt kan detta leda till nya kontrakt, nya kunder och förstärka relationer till befintliga partners och leverantörer. 
Mässor är också användbara vad gäller att visa upp sina nya produkter, hålla koll på sina konkurrenter och för att utöka sitt nätverk.
Ni kanske till och med hittar nya, framtida medarbetare!

Men mässor innebär också massor av förberedelser, och för somliga kan detta bli överväldigande. 
Ta det lugnt, här kommer 10 ovärderliga tips för att lyckas. 
Följ bara de här enkla stegen så blir du expert på nolltid!

1. Utse en ansvarig för montern

När ni ska organisera företagets närvaro på mässor är det mycket att tänka på:
monterns utformning, reklamartiklar och reklamgåvor, personal på plats, catering, kommunikation etc.
Genom att utse en monteransvarig säkerställer man att det alltid finns en ansvarig person att vända sig till med frågor eller annat.
Den här personen kommer också att fungera som en länk mellan företaget och mässorganisatörerna. 

Monteransvarig skapar ett schema med deadlines som ska hållas, ser till att allt är enligt tid och håller ledningen uppdaterad. 
Helt enkelt: Detta hjälper er att att arbeta strukturerat och organiserat, för att undvika kaoset med att involvera flera personer och avdelningar.

2. Börja i tid eller inte alls

Att organisera kontruktionen på en mässa kräver förberedelser… och tid!
Följ de deadlines som er monteransvarig och mässansvarig har satt upp: 
vissa tjänster och viss utrustning måste bokas veckor (eller månader!) i förväg.

Genom att vara ute i god tid unviker man också obehagliga överraskningar:
prover och reklamartiklar som inte kommer fram i tid, en dålig placering av montern på mässan, avsaknad på personal i montern etc. 
Planera och undvik obehagliga överraskningar i sista minuten!

3. Formulera tydliga nyckeltal (och hur ni ska mäta dem!)

Vad förväntar ni er uppnå med att närvara på mässan?
Som nämnts tidigare är mässor mycket användbara ur marknadsföringsperpesktiv. 
Se till att ni har satt upp mål som ni kan utvärdera efter mässan. 
Det kan vara allt från att skaffa nya ingångar till kontrakt, presentera en ny produkt eller att öka medvetenheten om ert varumärke.

När ni har definierat era nyckeltal är det viktigt att ni har rätt verktyg för att mäta vilken effekt er närvaro på mässan har haft:
hur många visitkort som har delats ut, kontaktformulär som har fyllts i, reklamgåvor som delats ut…
Skapa ett kalkylark med alla era mål och uppdatera dokumentet i slutet av varje mässdag.

4. Skapa en unik 60-sekunders pitch

Mässor lockar oftast tusentals besökare.
Det är ganska troligt att några hundra av dem går förbi er monter; och montern bredvid er; och den bredvid den etc.

Mässdagar kan vara långa och utmattande, inte bara för företagen som ställer ut, utan också för besökarna.
Om de inte känner er och ni vill fånga deras uppmärksamhet till fullo, måste ni kunna sälja er produkt, tjänst eller förslag snabbt.

Förbered en unik 60-sekunders pitch och se till att personalen får öva på att framföra den.
Om ni kan övertyga besökare med ert förslag, och de går med på att sitta ner en stund, så är ni ett steg närmare en möjlig, ny affärskontakt.

5. Instruera och motivera monterpersonalen

En unik pitch är en bra början, men det räcker inte.
Ni måste utbilda er personal i att bli skickliga säljare: entusiastisk och duktig monterpersonal avgör hur lyckad mässan blir.

Ni har den bästa produkten på hela mässan, men om era säljare inte kan övertyga besökarna, blir det inte många kontrakt skrivna.
Att kunna er bransch och det ni säljer är essentiellt för att skapa nya kontrakt. 
Förutom detta krävs en bra och positiv attityd!

Bonustips! Om ni ställer ut på en internationell mässa, se till att få med folk som pratar det lokala språket.
Om inga av era medarbetare kan språket, hyr tolkar som hjälper dem i mötet med besökarna.

6. Skapa stoppkraft

Se till att något händer i er monter: Skapa en god dynamik! 
Exempel: hyr in en barista, en godismaskin, håll intressanta presentationer, underhåll eller sampla användbara produkter.
Om ni behöver inspiration kan ni kolla in våra bästa reklamgåvor för mässor!
Om budgeten tillåter, bygg en imponerande monter och erbjud mat, dryck och underhållning.
Mässor är en investering: det är upp till er att bestämma hur mycket pengar ni vill investera, och hur mycket ni förväntar er tillbaka.

Kom bara ihåg att allt ni gör måste skapa mervärde och passa ert företags profil och produkt!

7. Utvärdera

När mässan är över är en bra utvärdering essentiell för att ni ska kunna förbättra era mässinsatser till nästa gång, och avgöra om det är värt att delta i nästa mässa.
Vi nämnde tidigare hur viktigt det är att ni sätter upp nyckeltal innan ni deltar.
Nu är det dags att utvärdera dem.
Hur många nya kontakter har ni skapat?
Hur många befintliga kunder, partners och leverantörer har besökt er monter?
Hur många reklamprodukter har ni skänkt bort?
Skrev ni några kontrakt eller sålde ni något?

Diskutera era nyckeltal, men också er magkänsla och ge individuell återkoppling.
Och kom ihåg:
andelen kontrakt som ni landar på efter att ha samlat in alla kontaktformulär och visitkort kommer förmodligen vara färre än förväntat, särskilt om ingen ytterligare uppföljning görs
– vilket leder oss in på nästa steg…

8. Kommunicera 365 dagar!

Att bara nå ut till er målgrupp på en mässa är ingen framgångsformel.
Mässor är en bra plats för ett första möte, men det hårda jobbet börjar först efteråt!

Skapa en handlingsplan för att följa upp alla kontakter som ni tog på mässan:
förbered affärsförslag, boka in möten, bjud in dem till ert kontor eller fabrik etc.

Bonustips! Om ni har varit på en internationell mässa är det viktigt att ni förstår den lokala affärskulturen.
I vissa länder föredrar folk att träffas ansikte mot ansikte, eller ett telefonsamtal framför ett mejl.
Skicka inte bara ett mejl och vänta: ligg på tills ni får svar!

9. Tacka alla inblandade

Vi har sagt det förut: mässor kan vara långa, utmattande och kräver mycket förberedelser.
Det är möjligt att era kollegor har jobbat övertid och på obekväm arbetstid – kanske t.o.m. över helgen.
Tacka dem ordentligt: en ledig dag eller en fin företagslunch är ett bra sätt att visa tacksamhet.

Att se teamet stärkas är definitivt en fin sidoeffekt av att delta i mässor.

Ta tillfället i akt att också tacka era besökare för att de stannat vid just er monter. 
Innan ni börjar prata affärer, berätta hur mycket ni uppskattar att de tog sig tid att stanna.
Ni kan t.o.m. överraska dem med en företagsgåva – de har säkert träffat mängder med andra utställare på mässan, så ni måste sticka ut bland konkurrenterna (och företagsgåvor är ett mycket bra sätt).
Kolla in bloggposten med våra 10 mest originella företagsgåvor om du behöver lite inspiration.

10. Informera dem som inte kunde besöka er om vad de missade

Sist men inte minst!
Ta fina bilder och videor av er närvaro på mässan, och dela dessa på era sociala medier. 
Förbered en e-postmall, tillsammans med en presentation av era förevisningar och demonstrationer på mässan, och skicka dem till hela er databas
– förutom till dem som faktiskt besökte er på mässan, så klart.

Förutom att det är en bra marknadsföringsövning, kan det också väcka intresse hos gamla kunder och partners.
De kommer ångra att de inte besökte er på mässan – och kommer att se fram emot att börja göra affärer med er igen!

Tyckte ni om våra 10 ovärderliga tips inför mässan?

Vi hoppas det!
I så fall kan ni anmäla er till vårt nyhetsbrev nedan, och säkerställa att ni inte missar framtida inlägg från oss. 
De är fulla av intressanta tips om hur man marknadsför sitt varumärke.
De innehåller också våra senaste deals och kampanjer, med fina rabatter som hjälper ert företag att sticka ut med företagsgåvor och reklamprodukter.

By | 2021-03-17T10:52:48+01:00 8 mars 2019|