Att hålla i en öppet hus bidrar till positiv marknadsföring av din verksamhet

I ett tidigare blogginlägg så tog vi en titt på varför en öppet hus kan passa just din organisation. I ett inlägg efter det tog vi en närmare titt på ämnet. Det kan finnas ett antal olika anledningar till att ha en öppet hus, och de kan styrka varandra. Det krävs en hel del för att organisera en öppet hus, inklusive saker som man kanske inte självklart tänker på, men som hjälper till att göra dagen till en succé.

Hur skapar man en framgångsrik öppet hus? Vi kommer inte bara att bjuda på tips, utan även ta en närmare titt på dem. Därför har vi delat upp tipsen i tre kategorier:

  • Grunderna för en välorganiserad öppet hus
  • Fokus på praktiska utmaningar
  • Något annorlunda, som står ut från mängden

Kategorierna hittas separat, i olika blogginlägg. Då börjar vi från början:

Grunderna för en välorganiserad öppet hus

Se till att den öppet husen är ordentligt organiserad

En öppet hus är den perfekta chansen att visa potentiella kunder vad du har att erbjuda dem. Hur välorganiserad den öppet husen är kan säga en hel del om hur din organisation bemöter och hanterar kunder. Allt gästerna ser och upplever kommer att förknippas med din organisation och kvaliteten på din produkt. Därför är det viktigt att allt flyter på som det ska. Om du ska hålla i en öppet hus, se till att göra det väl.

Ge dig själv tillräckligt med tid för alla förberedelser

Det krävs tid att organisera en öppet hus. Du behöver skapa en plan, få in rätt människor, boka möten och be om offerter. Dessutom är det viktigt att se till att gästerna får sina inbjudningar i tid, så att de kan boka in datumet. Vi bedömer att du behöver tre månader på dig för alla förberedelser. Undvik stress och tidspress genom att ge dig själv tillräckligt mycket tid.

Gör den öppet husen till ett projekt och skapa en plan

Tänk dig att den öppet husen går smidigt, och allt fungerar som det ska. Vissa av gästerna kanske ger dig komplimanger om hur välorganiserad dagen är, men de flesta kommer att ta det för givet. Men om något å andra sidan skulle gå snett när den öppet husen organiseras så kommer gästerna att märka det direkt. Den öppet husen består av ett antal individuella faktorer. Varje faktor bör betänkas och organiseras separat och effektivt, så att de sedan kan kombineras på ett smidigt sätt. Redan i början är det därför viktigt att skapa en arbetsgrupp som kan se över planerna och arbetet och tilldela de olika uppgifterna.

Skriv ner överenskommelser och skapa en färdkarta med vad som behöver göras, och vem som ska göra vad:

  • Vem kommer att välkomna gästerna?
  • Vem har ansvar för tilltugg och dryck?
  • Vem ansvarar för att se till att ljudsystemet fungerar som det ska?
  • Och vem ska ge gästerna en liten affärsgåva att ta med sig hem?

Att välja rätt tid

Rätt tid varierar från målgrupp till målgrupp. Självklart vill du få in så många gäster som möjligt. Försök att ta reda på vilken dag som passar bäst för dina gäster. För många passar fredagseftermiddagar bra för “utflykter”, men även lördagar kan passa. Se till att din öppet hus inte infaller samma dag som en helgdag eller något större evenemang i området. Det skulle kunna dra uppmärksamhet från din öppet hus, och hinder i trafiken kan göra det svårare för gästerna att komma.

Håll dig till budgeten

Du har säkert massvis av planer och kreativa idéer för din öppet hus. Frågan är huruvida din budget tillåter dem. Det är viktigt att bestämma budgeten redan vid ett tidigt skede. Om du använder externa leverantörer måste du be om offerter och förhandla dig till bäst pris, så att du inte får några oönskade överraskningar när fakturan kommer. Dessutom är det en god idé att ha en marginal på 10 % för oväntade utgifter – dem stöter man oftast på!

Att hålla i en öppet hus är en fantastisk möjlighet att marknadsföra ditt bolag och märke. Vill du ha fler praktiska tips för din öppet hus? Då bör du hålla ett öga på bloggen.