Marknadsför ditt varumärke (värden) med ekovänliga profilprodukter
Hållbarhet har blivit ett nyckelbegrepp för verksamheter över hela världen.
Klimatförändringarna, den ökade effekten av CO2-utsläpp och växande sopberg har skapat en grön medvetenhet bland kunder och myndigheter.
Att ha en hållbar affärsmodell är inte längre valfritt:
det är ett väsentligt krav för att vinna (och behålla) kontrakt och locka hängivna medarbetare.
Hållbarhet måste implementeras transversalt och innefatta företagets alla beslut – inklusive varumärkeskommunikation och marknadsföring.
Därför bör alla kampanjer som innefattar reklamprodukter eller profilpresenter ligga i linje med företagets miljöfilosofi.
Plastprodukter har svämmat över våra dagliga liv – och reklamproduktsbranschen var verkligen inget undantag.
Men trenden har svängt, och nu för tiden finns det bra hållbara alternativ för att profilera ditt varumärke.
Ekovänliga reklamprodukter gjorda av återvunna material, som papp och PET, och biologiskt nedbrytbart material, som bomull och bambu, bidrar inte bara till att minska den totala mängden plastavfall,
utan visar också dina kunder, partners och (nya) medarbetare att ditt företag bryr sig om miljön.
Här är en översikt över de mest hållbara materialen för reklamprodukter:
Papp: det lättaste materialet att återvinna
Papp är ett av de lättaste, och mest miljövänliga, materialen att återvinna.
Att göra papprodukter från återvunnet material, istället för nya fibrer, sparar tusentals träd, vatten (det kräver 99 % mindre vatten att bearbeta) och energi (upp till 50 % mindre).
Dessutom är återvunnen papp – och papper – det perfekta materialet för anteckningsböcker.
Plus: de är 100 % biologiskt nedbrytbara!
Bidra till att minska den globala skogsavverkningen och marknadsför ditt varumärke med återvunna material.
Dina partners, leverantörer, kunder och medarbetare kommer uppskatta gesten – precis som planeten.
Bambu: ett hårt gräs som växer mycket snabbare än träd
Bambu växer extremt snabbt: det är ett hårt gräs, inte ett träd.
När bambun är skördad växer den lätt upp igen, utan att den behöver planteras om.
Faktum är att ett bambuskott bli fullvuxet på bara tre till sex år, medan lönnträd tar 30 år på sig och kan leva i upp till 150 år.
I och med att miljövänliga produkter tar mer plats, har bambu ökat i popularitet, på bekostnad av mer traditionella material som trä och plast.
Vill du göra intryck på dina kunder, partners och leverantörer?
Nu har du chansen!
Bambu är också ett extremt mångsidigt material som kan användas för att använda ett flertal produkter, allt från skärbrädor och kaffemuggar till pennor, power banks och t.o.m. miniräknare!
Förutom detta är bambu ett lätt men extremt tåligt material (det anses vara hårdare än de flesta träslag) – och är både snyggt och elegant.
Med andra ord: bambu är ett självklart val när det gäller ekovänliga material för reklamprodukter!
Bomull är den största naturfibern som används för att tillverka textilier – och det bästa alternativet till kemiska fibrer.
Dessutom: bomull är hållbart, förnyelsebart och 100 % biologiskt nedbrytbart – vilket gör det till ett utmärkt val av miljövänliga produkter.
Förutom detta, har innovationer i branschen de senaste 20 åren minskat produktionens miljöbelastning något enormt:
den energi som går åt för att tillverka ett halvt kilo bomull har minskats med 66 %, utsläppen från odlingarna har minskat med 33 %, det orsakar 34 % mindre jordförlust och 49 % mindre vattenförbrukning.
Produkter gjorda av bomull innebär också stora möjligheter vad gäller marknadsföring av varumärken, med personliga t-shirts och profiltygpåsar som de vanligaste föremålen.
Återvunnen PET: motverka nytillverkad plast
PET är en av de vanligaste plasterna för konsumentbruk.
Det används för det mesta som förpackningsmaterial i flaskor, matförpackningar och andra konsumtionsvaror.
Men PET har en stor fördel: det kan återvinnas i samma form, om och om igen.
Plast har blivit nästan oumbärligt i våra vardagsliv.
Om vi kan återvinna en stor del av all den plasten, kan vi minska mängden avfall något oerhört.
I Europa var andelen återvunna PET-flaskor år 2015 nästan 50 % – och de blev fler!
Återvunnen PET finns överallt.
Från vattenflaskor till återanvändbara shoppingpåsar, från kläder till takisolering.
Återvunna PET-produkter är kostnadseffektiva, men det viktigaste är att de motverkar den miljöpåverkan som tillverkningen av ny plast har.
Kork: rädda träden, hjälp miljön
Kork är av tradition sammankopplat med vin – det är förmodligen det första man tänker på när man pratar om kork.
Men detta tåliga, vattentäta material används till många andra saker, allt från heminredning till reklamprodukter.
Kork kommer från korkekens bark.
Processen att utvinna barken skadar inte trädet och är 100 % förnyelsebart – det kommer ny bark vart 9:e år, för att vara exakt.
Därför kommer detta material direkt från naturen, skadar inte naturen, är biologiskt nedbrytbart och är naturligt processnålt.
Vill du visa hur mycket du bryr dig om träden och miljön?
Då är produkter av kork rätt val!
Hållbara material är framtiden för reklamprodukter
Reklamprodukter och företagsgåvor är bra marknadsföring för ditt varumärke, skapar medvetenhet och visar dina kunder, partners, leverantörer och medarbetare uppskattning.
De reflekterar också ert företag och bilden som ni vill ge av er själva.
Därför kan de bli fantastiska mekanismer för att verkligen visa hur mycket just ert företag bryr sig om miljön.
Hur då? Marknadsför ditt varumärke med ekovänliga profilprodukter!
Papp, bambu, bomull, återvunnen PET, kork… möjligheterna växer år efter år.
Nu kan du t.o.m. köpa hållbara pennor gjorda av 50 % vetehalm!
I slutändan är det du som avgör.
Vilken typ av företag vill du visa upp för allmänheten?