Så snart solen börjar skina är det bra att ha solglasögon. Alla behöver ett eller flera par solglasögon. Det kan till exempel vara praktiskt att ha ett extra par i bilen. Eller kanske du vill ha passande solglasögon till varje outfit? Dina solglasögon följer förstås med på (skid)semestern. Men visste du att solglasögon också kan vara ett mycket effektivt marknadsföringsverktyg? Vi på IGO Profil vet det. Därför berättar vi i denna artikel hur du kan använda solglasögon i din marknadsföring. Upptäck alla överraskande alternativ som finns när det gäller solglasögon med tryck.
Varför ska man ha solglasögon med tryck?
Alla längtar efter sommaren, efter älskar vackert väder. Folk vistas mer utomhus. Man åker på semester. Det ger dig chansen att visa upp ditt varumärke. I en tidigare artikel kunde du läsa om hur du kan ge ditt varumärke en boost under sommaren. Ett av tipsen var att trycka text på roliga och praktiska sommarprodukter. Solglasögon är idealiska att använda till din sommar-marknadsföring. En produkt med många möjligheter. Oavsett om du är på jakt efter billiga solglasögon eller en lyxig version: allt är möjligt.
Så här använder du solglasögon som marknadsföringsverktyg
Det finns flera smarta sätt att använda solglasögon för att ge den interna och externa märkesmedvetenheten en boost. Beställ till exempel solglasögon med tryck med ditt företagsnamn eller logga, och sälj dem som reklam för ditt märke. Ett exempel är Formel 1-glasögon som är väldigt populära under tävlingar och som souvenir. Du kan naturligtvis också dela ut dem gratis under ett evenemang, som extra reklam. Eller ge kunderna i butiken ett par solglasögon när de köper vissa produkter. I artikeln om de bästa resetillbehören berättade vi om sommargåvor till dina anställda och/eller kunder. Du kan lägga till ett par solglasögon i paketet. Tänk också på alla de människor som åker på skidsemester. Dela ut solglasögon under resan eller på plats på resmålet. Det kommer göra att ditt märke drar blickarna till sig.
Solglasögon & UV-skydd
Se till att du vet vad du ger bort. Det är viktigt att veta lite mer om solglasögon och UV-skydd. Solglasögon med rätt UV-skydd ser till att solens skadliga UV-strålning inte kan nå ögonen. I princip är det samma sak som UV-faktorn i solskyddsmedel, men nu handlar det om att skydda dina ögon. Ett par UV 400 solglasögon skyddar till 100 % mot UV-strålning. Sedan finns det också skillnader vad det gäller CE-märkning, som anger glasets färgintensitet enligt europeiska direktiv. Solglasögon i kategori 3 (CE3) släpper i allmänhet genom minst ljus. Det är inte så att dyrare solglasögon automatiskt ger bättre skydd. Även billiga solglasögon ger ofta utmärkt skydd. Du kan läsa mer om det i Konsumentverkets artikel.
Tips: i IGO Profil:s sortiment finns nästan bara UV 400 solglasögon, både de billiga och premium varianterna. Detta anges per modell i produktbeskrivningen.
Förmånliga solglasögon
Vill du använda solglasögon som reklamverktyg i din sommarkampanj, men vill du inte lägga ner stora summor? Då är det bra att veta att det finns många billiga solglasögon av god kvalitet. Sådana billiga solglasögon passar till exempel perfekt att dela ut på evenemang eller de kan användas som reklampresent på en mässa. Solglasögon av plast, i många olika färger, är idealiska till detta ändamål. Vi kan trycka text på de flesta solglasögon på höger- och eller vänster skalm, men det finns också solglasögon som vi kan förse med ett full-colour klistermärke på glaset (LogoSpecs solglasögon). Dra också nytta av de intressanta volymrabatterna. Ju fler par solglasögon du beställer, ju mer rabatt får du. l För att hjälpa dig välja listar vi här de populäraste förmånliga solglasögonen.
IGO Profil:s 5 förmånliga solglasögon:
Premium solglasögon
Vill du halyxiga solglasögon med tryck för att ge bort i present eller som tack till kunder och medarbetare? Vi kallar den här typen ”premium” solglasögon och du kan välja mellan olika trendiga modeller och material. Det finns till exempel bågar i retromodell av robust polykarbonat eller moderna bågar i plast i kombination med metall- och speglande glas. På dessa lyxiga solglasögon kan du trycka text på skalmarna för marknadsföring på ett subtilt sätt.
IGO Profil:s 5 premium solglasögon:
Miljövänliga (eko) solglasögon
Allt fler företag tycker att hållbarhet är ett viktigt ämne, och det är det ju! Men det går bra att ta hänsyn till miljön när du beställer dina marknadsföringsartiklar. På så sätt visar du att ditt företag tar ansvar för miljön. Det är bra att veta att det också finns hållbara solglasögon eller så kallade ekologiska solglasögon som du kan trycka en logga på. Det finns t.ex. solglasögon av biologiskt nedbrytbara vetehalmfibrer (Malibu solglasögon eller Eko vetehalm solglasögon), solglasögon av bambu och vetehalm (Malibu Eco-Mix) eller solglasögon av återanvänd plast (Malibu RPET solglasögon). Tillräckligt med alternativ om du vill skapa enmiljövänlig utstrålning med solglasögon. Vill du som företag ta ännu fler steg när det gäller hållbarhet? Läs då vår artikel med miljötips för företag.
Som du ser finns de massor med möjligheter när gäller tryckta solglasögon. Låt denna somriga produkt bidra till ditt varumärke på ett positivt sätt! Behöver du hjälp med det? Kontakta oss gärna för personlig rådgivning.