Har du frågor? Vi finns tillgängliga på|info@igoprofil.se

Smarta tips för att motivera dinamedarbetare under coronakrisen

Om företag står du inför alla slags utmaningar under coronaviruspandemin. Kanske restriktionerna betyder attpersonalen måste arbeta hemifrån eller att arbetstrycket ökar. Det är viktigt att dina anställda är motiverade, trots dessa utmaningar. Men hur kan du motivera dina anställda och hålla kontakt med dem? I den här artikeln har vi ett antal smarta tips för dig.

COVID-19 och jobba hemifrån

Regeringen uppmanar oss starkt att arbeta hemifrån där det är möjligt, och detta råd kommer troligen inte att ändras för tillfället. Istället för att arbeta i en stimulerande kontorsmiljö, måste din personalnu arbeta på distans hemifrån, vare sig det är i vardagsrummet, köket eller reservrummet. Att arbeta hemifrån ger sina egna utmaningar, vilket gör det ännu viktigare att hålla dina anställda motiverade, delaktiga och nöjda. Så hur motiverar du dem på avstånd?

Skapa en bra arbetsyta

Alla har inte ett separat rum där de kan arbeta, vilket innebär att man kanske måste sitta vid köksbordet. Som arbetsgivare är det viktigt att se till att dina anställda har en dedikerad arbetsyta. Ett sätt är att ge en ersättning för att arbeta hemifrån, så att de anställda kan köpa sin egen utrustning som ett ordentligt skrivbord, en ergonomisk stol eller större bildskärm. Och se till att de har bra hörlurar eller öronsnäckor för videosamtal. Detta gör att de kan fortsätta arbeta flexibelt hemifrån, både nu och i framtiden.

Fortsätt kommunicera

I dessa tider avcoronavirus och hemarbete f är det ytterst viktigt att fortsätta att kommunicera. Nu när arbetet hemifrån är här för att stanna på lång sikt kan de anställda känna sig isolerade och sakna struktur i sitt arbete. Allt detta skadar de anställdas tillfredsställelse i arbetet. Håll kontakten och var så personlig som du kan, kommunicera via videochatt och e-post. En annan bra idé är att börja dagen med teamet varje morgon via ett videosamtal – även om det bara är ett kort möte – för att diskutera dagens uppgifter och mål. Detta skapar mer struktur och upprätthåller närmare kopplingar mellan medarbetarna. Och kanske en fin, unik kopp med tryck så att de kan börja dagen med en färsk kopp kaffe eller te!

Organisera roliga aktiviteter

Alla behöver slappna av lite, särskilt i dessa utmanade tider. Så varför inte organisera virtuella AW, som du också kan kombinera med roliga aktiviteter som digital karaoke eller en pubquiz? Du kan involvera ditt team ännu mer genom att be de anställda själva att föreslå roliga aktiviteter. Teamaktiviteter kan också ordnas digitalt, till exempel med ett online escape room eller olika uppdrag de kan göra hemma. Icke-arbetsrelaterade aktiviteter skapar inte bara bara större medarbetarnöjdhet, de stimulerar även teambuilding.

Tacka eller ge en ersättning för hemarbete

Att säga tack är alltid uppskattat och ger människor extra motivation att fortsätta göra sitt bästa på jobbet. Du kan göra detta genom en ersättning för att arbeta hemifrån, men du kan också visa din tacksamhet på andra sätt. Skicka de en trevlig present coronavirus presentpaket eller en presentkort som de kan använda för att beställa hem en önskad present. Och glöm inte födelsedagar och årsjubileum!

The coronavirus presentpaket

The ”coronavirus gift presentpaket” iär en riktig vinnare som en företagspresent och ett bra sätt att motivera dina medarbetare, men framför allt att tacka dem för deras engagemang och flexibilitet under COVID-19-pandemin. Paketet kan innehålla roliga eller överraskande prylar, men också praktiska hjälpmedel för att få dem genom denna svåra period. Tidigare nämndes muggen för att börja morgonen med en färsk kopp varmt kaffe eller te. Eller kanske en varm tröja med en firmalogo eller en extra fleecefilt för kalla dagar? Det finns alla typer av produkter du kan använda för att göra hemmajobbet bekvämare. Har du funderat på ätbara eller drickbara presenter? Blandade nötter eller hantverksöl är idealiska för digitala AW med teamet. Och förstås en unik ansiktsmask med logotyp är aldrig fel i ditt coronavirus presentpaket.

Motivationstips för andra branscher

Det är inte bara hemmajobbare, men människor som arbetar i många andra sektorer som känner effekterna av COVID-19-pandemin. Tänk bara på anställda som arbetar inom hotellnäring, restaurang och catering, i sjukhus, fabriker och detaljhandel. Det här är alla människor som också verkligen kan använda en extra hjälpande hand. Hur kan du motivera dessa medarbetare? Se till att du fortsätter att engagera dig, lyssnar och är där för dem. Och de kommer definitivt att uppskatta ett tack under denna period.

Använder din personalf skyddande ansiktsmasker? Då kan ansiktsmasker med ett tryckt logotyp vara ett intressant alternativ. Det skapar en lagkänsla och ett enhetligt professionellt utseende för ditt företag, vilket främjar ditt varumärke. Om du har en butik eller stormarknad kan du också dela ut ansiktsmasker till dina kunder. Det är ett utmärkt sätt att visa att ditt företag inte bara tänker på personalens säkerhet utan också på säkerheten för dina kunder.

Kampanjprodukter och gåvor är delvis avdragsgilla

Förutom motivering av dina anställda, kan du också tacka dina kunder, kunder eller leverantörer för deras lojalitet under det senaste året. Visste du att 80 % av det du spenderar på företagspresenter är avdragsgillt? Du kan läsa vad som gäller på Skattemyndigheternas. webbplats. I Holland kan man till exempel dra nytta av det holländska arbetsrelaterade kostnadsprogrammet (WKR) när man ger gåvor till sina anställda. Systemet tillåter arbetsgivare att ge obeskattade gåvor och ersättningar till de anställda. Detta gäller julklappar, men också för inredning av arbetsplatsen hemma, företagskläder och kontorsutrustning. Produkter som verkligen kan användas även utanför arbetsplatsen. Det totala beloppet måste ligga under 1,2 % av alla anställdas lönekostnader. Du kan läsa mer om detta på webbplatsen för Holländska skattemyndigheter.

Lyxa till det lite extra till jul

När året lider mot sitt slut ,är det en perfect tid att tacka dina anställda för deras hårda arbete. Och det är ett bra tillfälle för dig att motivera dinaanställda att fortsatta på samma sätt nästa år. Med COVID-19-restriktioner är det svårare i år att organisera teamaktiviteter i december Så varför inte spendera lite extra till jul? Sätt ihop en mer extravagant julkorg, men välj praktiska saker, så att dina anställda verkligen kan använda det som finns inuti. Ta en titt på våra originaltryckta företagsgåvor för jul och nyår , som en bärbar elektrisk kaffebryggare, musmattor med trådlös laddare eller en smartklocka. Även ekologiska produkter blir allt populärare, till exempel våra termosmuggar eller kaffemuggar av bambu. Gott om alternativ för att sätta ihop en originell affärsgåva vid slutet av året!

Vi hoppas att ovanstående tips inte bara hjälper dig att uppnå större personalbelåtenhet, men kommer också att ge din personal styrkan att vara fullt engagerad i dessa svåra tider. Använd dem till din fördel!

By | 2021-06-29T10:31:45+01:00 29 juni 2021|