Har du frågor? Vi finns tillgängliga på|info@igoprofil.se

Det här är evenemangstrenderna att hålla utkik efter 2021

Det senaste året har varit ett år med dramatiska förändringar. Vem kunde någonsin ha föreställt sig denna stora ändring i början av 2020? Från en dag till en annan var ”live” -händelser inte längre ett alternativ. Som en lösning började många evenemangsarrangörer leta efter online-alternativ. Vilka alternativ finns, om man vill organisera ett evenemang i nuläget? Hur kan du hålla din målgrupp trogen till ditt varumärke eller produkt? I den här artikeln tittar vi på de största evenemangstrenderna under 2021.

Från offline till online-evenemang

På grund av begränsningarna och förbud mot sammankomster, både stora och små, har många fysiska evenemang blivit digitala. Virtuella mässor, online öppna dagar, festivaler, konserter och nätverksevenemang blev alla digitala. Vissa delar av evenemang passar faktiskt perfekt för en online-miljö, som till och med erbjuder nya möjligheter. Det betyder att du inte längre är begränsad till en lokalens maximala kapacitet. Alla kan ”besöka” ditt online-evenemang från sitt eget vardagsrum eller kontor. Dessutom har deltagarna möjlighet att ge direkt feedback under online-evenemanget. Trenden från offline till online-evenemang kommer att fortsätta under överskådlig tid och ger företag chansen att använda fördelarna med onlinekanalen.

Tips: planerar du att organisera ett online-evenemang? Överraska dina deltagare före eller efter evenemanget med tryckta reklamartiklar. Det är ett utmärkt sätt att ge ditt online-evenemang en personlig touch och samtidigt skapa lite extra branding!

Hybridevenemang: Kombinera offline och online

Nästa evenemangstrend som vi vill dela med dig är att kombinera fördelarna med ett online-evenemang med den personliga inställningen till ett live-evenemang. Dessa händelser har fått ett namn ”hybridevenemang”. Vissa deltagare kanske inte kan delta i det fysiska evenemanget på grund av hälso- eller säkerhetsproblem eller på grund av restriktioner eller begränsad platskapacitet. Hybridevenemang ger dem, utöver fysisk deltagande, även ett alternativ att delta online. På så sätt kan alla ändå delta!

Ökad antal av mindre evenemang

Det återstår fortfarande att se om vi kommer att kunna hålla stora fysiska evenamangi år. Detta är också en av anledningarna till att småskaliga evenemang sannolikt verkligen kommer att bli populära. Istället för ett stort årligt evenemang organiserar man flera mindre evenemang. Föreställ dig ett road show-koncept som organiserar små evenemang över hela landet. Och dessa mindre evenemang kan också helt eller delvis arrangeras online. Du kan till exempel streama evenemanget, så att alla som är intresserade kan titta. Vi ser också en återupplivning av hantverksölfestivaler och matfestivaler. Lokala, småskaliga evenemang för riktiga matfantaster och finsmakare.

Tips: se hur du kan brända ditt mindre evenemang med rätt reklamartiklar. Utrusta dina anställda med tryckta keps och t-shirts. Och titta på helt återvinningsbara koppar och muggar för att göra ditt evenemang plastfritt. På det sättet sätter du också miljön i fokus.

Upplevelsemarknadsföring får ännu mer fokus

Fokus i år är mer på upplevelsebaserad marknadsföring, dvs att skapa en uppslukande upplevelse och ge en produkt eller ett varumärke en wow-effekt. Allt bygger på att erbjuda konsumenterna en verklig koppling till ett varumärke. Men eftersom det är nästan omöjligt att fysiskt marknadsföra varumärken vid större evenemang måste man leta efter andra sätt att få kontakt med relevant målgrupp. Det finns flera sätt att göra detta via olika onlinekanaler eller med småskaliga, lokala varumärkeslanseringar. De nya boomen med matbilar, festivaler via livestream och lokala konserter med mindre publik är bara några exempel.

Tips: försök att tänka på andra sätt som din publik kan upptäcka ditt varumärke. En idé är att marknadsföra ditt varumärke under en radiosändning eller podcast, kanske genom att ge bort varor med ett fint tryck. Det är ett utmärkt sätt att introducera människor till ditt varumärke och se till att de har en bestående påminnelse om det.

Virtuella teamaktiviteter: för dina anställda samman

Det är oerhört viktigt i denna tid att tänka på hur man kan hålla kontakten med sina anställda och hur man motiverar dem. Många företag har redan hittat olika sätt att anpassa sig. Det ser ut som att teamaktiviteter och AW med kollegor kommer att vara virtuella evenemang för tillfället och företagen blir mer och mer kreativa i sin inställning. Här är några idéer: en virtuell pubquiz, karaoke eller escape room. Men ett annat riktigt populärt val är en företagspresent, så som coronavirus-presentpaketet som innehåller personliga produkter som en mugg med tryck eller en varm tröja med logotyp för att tacka personalen för deras hårda arbete. Det säkerställer också bra internt branding. För fler tips, läs vår artikel ”Hur håller du dina anställda nöjda i tider av COVID-19?”.

Present-trender

Om vi tittar på de senaste evenemangstrenderna inom presentartiklar, är en av de snabbast växande trenden personlig skyddsutrustning. Du kan tull exempel se ett stort urval av tryckta ansiktsmasker, eller välja en handgel med logotyp. Men prylar för att dekorera hemmakontoret, till exempel en musmatta eller en mugg med logotyp är också populära reklamprodukter. Presentpaket med unika tryck som du kan ge bort till personal och kunder ger ytterligare en dimension. En verkligen personlig gåva, levererad direkt till hemmet. Människors hälsa är också ett viktigt tema i år för företag som letar efter gåvor. Ta till exempel en lunchlåda med tryck med din logotyp, som ger exponering för din logga vid varje resa och som stimulerar människor att äta en hälsosam lunch.

Dessa är några av de viktigaste evenemangstrenderna som du kan dra nytta av som företag. Lär dig hur du kan använda de olika möjligheterna för att verkligen göra ett intryck på din målgrupp.

By | 2021-06-29T10:44:23+01:00 29 juni 2021|