Det kan vara svårt att hålla koll på alla trender när det kommer till marknadsföring. Därför har vi sammanställt en lista med 7 marknadsföringstrender att hålla koll på 2021. Ha dessa i åtanke för att säkerställa att din marknadsföringsstrategi 2021 är helt anpassad till kundens och medarbetarnas förväntningar.
1. Förstå och förklara ditt syfte
Att veta varför ditt företag finns och vem det finns för är två viktiga teman. Kort och gott handlar det om att kunna beskriva företags uppdrag och vision.
När detta är självklart för dig, hjälper det dig att vara tydlig i din kommunikation när du bygger relationer med dina kunder. Tänk på det här sättet: Om du vet vilka kunder du skapar värde för, så vet du också vilka relationer du behöver fokusera på att bygga.
Att bygga relationer är en utmaning som personliga reklamprodukter med hemleverans kan hjälpa dig göra. Kontakta oss om du undrar mer!
2. Förbered en agil marknadsföringsstrategi
Agil ar visserligen ett slagord som ofta lämnar människor förvirrade, men begreppet får ändå mer och mer dragkraft. Det är precis därför vi är övertygade om att du också bör känna till dess betydelse.
Kort sagt, vad agil egentligen betyder är förmågan att vara flexibel: Lyssna på dina kunder och kom med lösningar som passar deras ständigt föränderliga behov. Det betyder att du måste vara öppen för att din marknadsföringsstrategi 2021 kan komma att ändras. Saker förändras och du bör vara beredd på att göra detsamma.
3. Fokusera på upplevelsen
Den hårda sanningen är att ditt företag kan vara svårt att relatera till. Genom att försöka ändra på detta skapar du starkare relationer med dina kunder. Relationer där du förstår dina värderingar och vad du hjälper dina kunder att uppnå. I utbyte kommer de att börja uppskatta dig och ditt företag mer.
Kort sagt, fokusera på upplevelserna genom att skilja ditt företag från målet att generera vinst och gör det istället mer relaterbart.
Ett bra exempel på detta: Genom kundsamtal förstod vi att hållbarhet var något som de allra flesta av våra kunder var djupt intresserade av. Därför lade vi fram en plan för hur vi skulle kunna möta detta behov. Resultatet blev att vi utvecklade en bredare kunskap om miljövänliga profilprodukter och processen bakom. Att kunna lyssna och skapa förståelse för sina kunder, tror vi är nyckeln en bättre upplevelse hos våra kunder, och den här gången handlade det också om att ge tillbaka till miljön.
Det här var också starten på vårt IGO Green-initiativ, där vi donerar en del av våra intäkter till plantering av träd i samarbete med www.onetreeplanted.org. Bara i september 2020 donerade vi 6800 träd. Dessutom skapade vi också en ordlista med hållbara material till anställda och kunder, så att de kan läsa på om materialet som finns i de produkter de väljer.
Det här är ett bra exempel på hur vårt initiativ gjorde vårt företag mer relaterbart, samtidigt som vi skapade en djupare förståelse för våra kunders behov.
4. Bygg förtroende hos dina kunder
På senare tid, och särskilt för 2021, måste du utveckla ett förtroende hos dina kunder.
Professionellt sett innebär det att du måste visa dina kunder och anställda att du bryr dig om dem och att deras åsikter är viktiga för dig.
Om vi lånar exemplet ovanifrån igen – dina kunder och anställda bryr sig förmodligen om hållbarhet, och du har förmodligen sagt att du också gör det. Så när du kommer med nya kampanjer nästa gång, kan de då lita på att du kommer att använda produkter som är anpassade till dem? Eller kommer du att använda material som inte är vad de tänkte sig, när de föreställde dig som ett hållbart varumärke?
Om du vill utveckla ett förtroende och därmed en starkare relation med dina kunder och anställda, bör rätt svar vara uppenbart. Inget av detta är tänkt att skämma dig, utan mer tänkt att visa dig hur du kan göra skillnad utifrån att ta ställning.
5. Finnas där för dina kunder
När det kommer till marknadsföring har frågan ”var hänger dina kunder?” aldrig varit lika relevant så som nu.
Det är en enkel fråga som säger en hel del om dina kunders intressen och vart du kan nå dem. Det här är viktigt, för om du vet vad de bryr sig om, kan du forma dina kampanjer för reklamprodukter i den riktningen. Men, när allt kommer omkring, så är initiativet så gott som bortkastat om ditt budskap inte når din målgrupp.
Om du behöver mer hjälp att ta reda på hur du kan utveckla en produktkampanj för ditt företag, så erbjuder vi gärna dig gratis rådgivning.
6. Kombinera det bästa av flera världar
Det här är precis vad vi erbjuder på IGO Profil. Vi tror starkt på att produkter och upplevelser kommer ha en större inverkan när du lägger till en noggrant utvald reklampresent för att sprida lanseringen av en ny produkt, eller när du bygger en intern varumärkeskampanj.
Tanken är denna: Om du kan skapa innovativa upplevelser genom att erbjuda dina anställda produkter som täcker flera användningsområden, så öppnar en värld av nya möjligheter.
Detta måste betraktas i en bredare mening, eftersom att det genererar mer vinst. För att komma igång rekommenderar vi att du börjar titta på ditt egna företag. Reflektera över att det faktiskt är du som har potentialen och förmågan att kombinera idéer som kan visa sig vara innovativa för dina kunder.
Börja smått och kontakta oss om du behöver mer hjälp med hur ditt företag kan marknadsföras på ett mer kreativt och innovativt sätt med hjälp av reklamprodukter.
7. Attrahera talang för att utveckla ditt företag
Framgångsrika företag är de som kan locka, utveckla och behålla talang. Det här är en tredelad utmaning som blir allt viktigare när vi går in i en digital framtid där flertalet jobb kan göras online.
Lyckligtvis kan vår bransch av reklamprodukter och företagspresenter hjälpa dig att lösa den här tredelade utmaningen.
För det första är det inte en nyhet att vi hjälper företag med kvalitativa profilprodukter till mässor och events. Där reklamprodukter hjälper dig att starta konversationer med blivande talanger i ditt företag.
För det andra vill du se till att dina talanger växer, men inte bara ensamma utan även som en del av ett team. Vi har tidigare gett förslag på produkter som kan användas i evenemang för att främja tillväxt.
Slutligen, för att behålla talangerna vill du se till att personerna känner sig uppskattade. Ta det här året som exempel. Det finns förmodligen några skickliga anställda som hjälpte ditt företag att överleva det ursprungliga (och pågående) grova tillståndet av Covid-19. Och du är nog tacksam för deras hårda arbete och känner dig tacksam att de fanns där vid din sida.
Det bästa sättet att visa uppskattning är genom en noggrant utvald företagspresent, levererad direkt till deras dörr. Det är de enkla sakerna!
Slutsats
Förhoppningsvis hjälper det här inlägget dig att hålla dig uppdaterad om de främsta marknadsföringstrenderna 2021. Istället för att lista upp allt igen, avslutar vi med att säga en sak som gäller för varje tips vi har gett dig, och som också är relevant för valet av profilprodukter och reklampresenter.
Se till att dina marknadsföringsval är anpassade till dina medarbetares och kunders professionella förväntningar och personliga värderingar.
Om du gör detta kommer allt att bli bra.