När det gäller trycksaker har du säkert sett förkortningarna CMYK, RGB och OMS. Men vad är egentligen skillnaderna mellan dessa tryckfärger? När använder man vilket färgsystem? Och hur får man rätt färg? I den här artiklar förklarar vi allt för dig.
Vad är tryckfärger?
När du vill trycka en logotyp, bild eller text på reklamartiklar eller företagspresenter till kunder, krävs alltid vissa tryckfärger. Beroende på produkt och tryckteknik kan tryckningen bestå av 1, 2, 3, 4 eller fler tryckfärger. I allmänhet pratar man om tre färgsystem: CMYK, PMS och RGB. CMYK och PMS (Pantone®) används till trycksaker och RGB till digitala medier. Läs nedan vad skillnaderna är mellan de tre färgsystemen och när du ska välja vilket system.
RGB-färger
RGB-färgsystemet används till digitala medier, det vill säga när något ska visas på en bildskärm (telefon, tv, dator etc.). Tänk dig en PowerPoint-presentation eller designen av en webbshop med vissa neonfärger. RGB-modellen består av grundfärgen svart och de tre färgerna rött, grönt och blått för att lägga till ljusare färger. När alla RGB-färger blandas får man vitt.
Exempel på RGB-färger
RGB svart: 0,0,0
RGB vitt: 255, 25, 255
RGB rött: 100, 0, 0
CMYK-färger
Förkortningen CMYK står för färgerna Cyan, Magenta, Yellow (gult) och Key (svart). Genom att blanda dessa färger kan man skapa otaliga olika färger. Svart har lagts till eftersom en blandning av 100 % cyan, 100 % magenta och 100 % gult inte ger en snygg svart färg. CMYK, ofta kallat fyrfärg, används till det mesta i tryckväg. Skrivare använder också CMYK-färger.
Exempel på CMYK-färger
CMYK svart: 0, 0, 0, 100
CMYK True black: 75, 68, 67, 90
CMYK vitt: 0, 0, 0, 0
CMYK rött: 0, 100, 100, 0
PMS-färger (Pantone®)
PMS (eller Pantone)® Matching System är en fast uppsättning färger som redan är blandade. Dessa färger har alla fått en egen PMS-färgkod. När man designar ett varumärke eller en företagsstil väljer man ofta Pantone-färger eftersom man då kan vara säker på att få exakt rätt färger. CMYK kan närma sig många färger, men inte alla. Vissa färger, bland annat vissa nyanser av orange, ser helt enkelt inte lika fina ut som med Pantone®. Du kan bestämma PMS-färgen med hjälp av ett färgschema. Pantone® har gjort en praktisk online färgkarta med färgkoder som du enkelt kan bestämma färg med. För närvarande har Pantone® Matching System mer än 1500 färger. Mer än nog att välja på, alltså!
Exempel på PMS/Pantone®-färger
PMS svart: Black 6 c
PMS vitt: 000C
PMS rött: 1788
Hur vet man vilken tryckfärgman ska välja?
Som du kan läsa ovan används RGB-färger för bildskärmar och CMYK- och Pantone-färger till trycksaker. Men när ska man välja CMYK och när ska man välja Pantone-färger? Om du använder en till fyra färger i din design lämpar sig Pantone-färger mycket bra. Till exempel till en logga, visitkort eller brevpapper. Eftersom Pantone® har en universell färgpalett kan du vara säker på att färgerna alltid är exakt desamma. Så om det är viktigt är färgen är konsistent, välj Pantone®-färger. CMYK använder du om din design innehåller många färger. Till exempel till foton eller bilder med olika färgnyanser.
Pantone®-färger i din logotyp? Uppge rätt färg
Vill du trycka reklamartiklar eller företagspresenter med din logotyp och innehåller loggan specifika Pantone® -färger? Se till att uppge rätt PMS-färgkoder så ser vi till att de används. På så sätt kan du vara säker på att du alltid får rätt färg.
Konvertera filen som ska tryckas? Det ordnar vi
Har du läst ovanstående information och innehåller filen inte rätt färguppsättning än? Vill du till exempel konvertera filen från RGB-färger till CMYK eller från CMYK- till PMS-färger? Inget enkel problem för IGO Profil. DTP-avdelningen ordnar detta åt dig, så att du alltid har får rätt tryckfärger på produkten.
Vill du veta hur vi ser till att trycket håller sig fint länge? Läs artikeln om hållbar tryckteknik. Behöver du hjälp med att välja rätt tryck eller tryckfärg? Ta då kontakt med IGO Profil. Vi hjälper dig gärna.